Geschreven door  Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 65 Messier 65 Foto: Bob Birket

M65, M66 en NGC 3628 zijn drie spiraalstelsels in het sterrenbeeld Leo (Leeuw) die vlak bij elkaar liggen. De eerste twee worden gescheiden door slechts 21'. Samen vormen deze drie objecten het bekende 'Leo Triplet'. M65 en M66 zijn respectievelijk van het type Sa en Sb. De twee sterrenstelsels hebben een diameter van 50 000 en 70 000 lichtjaar en staan op een afstand van enkele tientallen miljoenen lichtjaren. Tot op heden zijn er nog geen supernovae ontdekt in M95.

Sterrenbeeld: Leo

Leo

M65 en M66 werden allebei in 1780 ontdekt door de Franse astronoom Pierre Méchain. De kometenjager Charles Messier observeerde beide sterrenstelsels op 1 maart van datzelfde jaar. De bekende sterrenkundige Lord Rosse was de eerste die de spiraalstructuur opmerkte in beide objecten.

In een rich-fieldtelescoop of binoculair zijn de drie sterrenstelsels zichtbaar in eenzelfde beeldveld. M65 en M66 zijn eenvoudig terug te vinden in een binoculair als twee zwakke nevelvlekjes. NGC 3628 is een stuk zwakker en enkel onder goede omstandigheden zichtbaar met een grote binoculair. M65 is de tweede helderste van de drie en toont zich door een telescoop als een opvallende, ovale nevel. Grotere telescopen tonen het sterrenstelsel iets groter, maar geen extra details. De spiraalstructuur is enkel waarneembaar in de grootste telescopen.

Leo TripletHet bekende 'Leo Triplet' dat bestaat uit de drie sterrenstelsels M65, M66 en NGC 3628 - Foto: Rainer Zmaritsch