Geschreven door  Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 110 Messier 110

M110 is het laatste object in de catalogus van de Franse kometenjager Charles Messier. Het is tevens een satellietstelsel van het bekende Andromedasterrenstelsel (M31), samen met M32, NGC 185 en NGC 147. M110, ook gekend als NGC 205, staat op 45’ van de kern van M31 en is schijnbaar groter dan M32. Dit elliptisch sterrenstelsel meet namelijk 26’x16’ en bevindt zich op een afstand van 2,9 miljoen lichtjaar. Het is een sterrenstelsel van het type E5 en tegenwoordig wordt dit stelsel geklasseerd als een 'sferoïde sterrenstelsel'.

Sterrenbeeld: Andromeda

Andromeda

In veel boeken staat dat Caroline Herschel in 1783 M110 heeft ontdekt. Niets is minder waar. Charles Messier heeft dit stelsel reeds in 1773 waargenomen en opgenomen in zijn bekende catalogus.

In binoculairen vormen de objecten M31, M32 en M110 een mooi schouwspel. Het stelsel is beduidend lichtzwakker dan de twee bijhorende. Door een telescoop lijkt het op een ovaalvormige gloed zonder detail. Ongewoon voor een elliptisch sterrenstelsel is dat M110 stofwolken heeft die echter enkel met grote telescopen kunnen worden waargenomen.

Meer in deze categorie: « Messier 109