Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 110 Messier 110

M110 is het laatste object in de catalogus van de Franse kometenjager Charles Messier. Het is tevens een satellietstelsel van het bekende Andromedasterrenstelsel (M31), samen met M32, NGC 185 en NGC 147. M110, ook gekend als NGC 205, staat op 45’ van de kern van M31 en is schijnbaar groter dan M32. Dit elliptisch sterrenstelsel meet namelijk 26’x16’ en bevindt zich op een afstand van 2,9 miljoen lichtjaar. Het is een sterrenstelsel van het type E5 en tegenwoordig wordt dit stelsel geklasseerd als een 'sferoïde sterrenstelsel'.

Sterrenbeeld: Andromeda

Andromeda

In veel boeken staat dat Caroline Herschel in 1783 M110 heeft ontdekt. Niets is minder waar. Charles Messier heeft dit stelsel reeds in 1773 waargenomen en opgenomen in zijn bekende catalogus.

In binoculairen vormen de objecten M31, M32 en M110 een mooi schouwspel. Het stelsel is beduidend lichtzwakker dan de twee bijhorende. Door een telescoop lijkt het op een ovaalvormige gloed zonder detail. Ongewoon voor een elliptisch sterrenstelsel is dat M110 stofwolken heeft die echter enkel met grote telescopen kunnen worden waargenomen.

Meer in deze categorie: « Messier 109

Dit gebeurde vandaag in 1973

Het Russische ruimtestation Saljoet 2 wordt vanop de Bajkonoer lanceerbasis in de ruimte gebracht. Dit militaire ruimtestation met civiele dekmantel kende meteen na de lancering al technische problemen waardoor dit nooit bezocht werd door kosmonauten. Vermoedelijk als gevolg van het dichtbij ontploffen van de laatste trap van Protonraket die het ruimtestation in zijn baan had gebracht, was het ruimtestation lek geraakt en viel de druk weg. Daarnaast begon het ruimtestation ook wild te tuimelen met op een gegeven moment dertig rotaties per minuut waardoor de zonnepanelen afgerukt werden. Saljoet 2 had een lengte van 14,5 meter, woog bij de lancering 18,6 ton en zond radiosignalen uit op een golflengte die normaal werd gebruikt door Sovjet spionagesatellieten.

NGC 404 is een klein lensvormig sterrenstelseltje in het sterrenbeeld Andromeda van magnitude 10.3. Hoewel NGC 404 4.3 bij 3.9' meet, krijgt het sterrenstelsel niet de aandacht die het verdient.…