Waarnemen & hemelverschijnselen

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in maart 2014?

vrijdag, 21 februari 2014 22:33

De derde maand van het nieuwe jaar wordt in de volksmond ook wel 'lentemaand', 'buienmaand' of 'guldenmaand' genoemd en werd genoemd naar de Romeinse god Mars, de god van de oorlog. In dit uitgebreid artikel wordt een overzicht gegeven van wat er zoal aan de sterrenhemel te zien is in maart 2014.

Kijk dit weekend eens naar Mercurius Hot!

woensdag, 29 januari 2014 10:53

Kijk dit weekend eens naar de planeet Mercurius! De kleinste planeet uit ons zonnestelsel, tevens ook de planeet die zich het dichtst bij de Zon bevindt, bereikt op zaterdag 31 januari 2014 zijn grootste oostelijke elongatie. Dit is het punt waarop Mercurius het meest oostelijk van de Zon staat. Mercurius is op dat moment een zogeheten 'avondster' en is kort na zonsondergang goed zichtbaar.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in februari 2014? Hot!

dinsdag, 21 januari 2014 11:29

De tweede maand van het nieuwe jaar wordt in de volksmond ook wel 'schrikkelmaand', 'slijkmaand' of 'regenmaand' genoemd en werd genoemd naar de Romeinse god Februus, de god van de purificatie en onderwereld. In dit uitgbereid artikel wordt een overzicht gegeven wat er zoal aan de sterrenhemel te zien is in februari 2014.

De kometen van 2014 Hot!

donderdag, 02 januari 2014 12:48

Kometen zijn en blijven prachtige hemelobjecten. Elk jaar worden er tal van deze zogeheten ‘vuile sneeuwballen’ ontdekt die soms voor spectakal kunnen zorgen aan onze sterrenhemel. In dit artikel geven we een overzicht van de belangrijkste kometen die we in 2014 te zien gaan krijgen.

Wat krijgen we in 2014 te zien aan de sterrenhemel? Hot!

dinsdag, 31 december 2013 06:58

Ieder jaar opnieuw sieren verschillende hemelfenomenen de nachthemel. Alles aan de hemel is voortdurend in verandering: de planeten bewegen tussen de sterrenbeelden door terwijl deze sterrenbeelden op hun beurt doorheen de tijd verdwijnen, en na enkele maanden weer verschijnen aan de sterrenhemel. In dit artikel zullen we het hebben over wat er allemaal aan de sterrenhemel te zien is in 2014.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in januari 2014? Hot!

donderdag, 26 december 2013 14:38

De eerste maand van het nieuwe jaar wordt ook in de volksmond ook wel de ‘ijsmaand’ of ‘louwmaand’ genoemd en werd genoemd naar de Romeinse god van de poorten en deuren 'Janus'. In dit uitgbereid artikel wordt een overzicht gegeven van wat er zoal aan de sterrenhemel te zien is in januari 2014.

Jupiter op 5 januari in oppositie

dinsdag, 24 december 2013 07:34

De grootste planeet uit ons zonnestelsel, de gasplaneet Jupiter, is op 5 januari 2014 in oppositie met de Zon. Dat wil zeggen dat deze planeet op dat moment pal tegenover onze ster staat aan de hemel en hierdoor de hele nacht zichtbaar is. Dit is dus het perfecte moment op Jupiter waar te nemen!

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in december 2013? Hot!

zaterdag, 30 november 2013 23:00

Op 1 december start de weerkundige winter. De maand december wordt in de volksmond dan ook wel de ‘donkere maand’ of ‘wintermaand’ genoemd. December 2013 is voor veel amateur en professionele astronomen een zeer belangrijke maand aangezien we dan kunnen genieten van de Geminiden meteorenzwerm, de heldere planeet Jupiter en misschien komeet ISON.

Komeet ISON zorgt voor opschudding

vrijdag, 29 november 2013 00:58

Het langverwachte moment, het perihelium van komeet ISON, heeft voor teleurstelling en opschudding gezorgd. Het lijkt er namelijk op dat de komeet tijdens zijn spannende passage langs de Zon uit elkaar is gevallen en dat restanten het pad van de komeet nu verderzetten.

Volg LIVE de scheervlucht van komeet ISON langs de Zon (UPDATE) Hot!

donderdag, 28 november 2013 01:40

Vandaag, 28 november 2013, is het eindelijk zover! Op deze dag maakt komeet ISON zijn scheervlucht langs de Zon. Dit is een unieke gebeurtenis waar veel mensen over de hele wereld al lang naar uitkijken aangezien we nu bijna weten of deze komeet zijn periheliumpassage zal overleven of niet? Ondanks het feit dat komeet ISON via telescopen op Aarde niet meer zichtbaar is, kunnen we de reis van deze komeet om de Zon toch rechtstreeks volgen dankzij enkele satellieten.

De drie Amerikaanse astronauten Thomas P. Stafford, John W. Young en Eugene A. Cernan keren na een geslaagde ruimtemissie met hun Apollo 10 ruimtecapsule terug naar de Aarde. Het doel van deze bemande ruimtemissie was het testen van de modules en het koppelen van de modules in een baan om de Maan. Hierdoor wordt deze missie ook wel de 'generale repetitie' genoemd voor de echte Maanlanding van Apollo 11. Tijdens deze vlucht was er voor het eerst in de geschiedenis ook een live televisie-uitzending in kleur vanuit de ruimte. De Apollo 10 capsule landde in de Stille Oceaan en werd vervolgens opgepikt door de U.S.S. Princeton. Foto: NASA