donderdag, 14 november 2013 23:55

Komeet ISON plots veel helderder geworden Hot!

Mike Hankey maakte op 14 november deze prachtige opname van komeet C/2012 S1 ISON Mike Hankey maakte op 14 november deze prachtige opname van komeet C/2012 S1 ISON Foto: Mike Hankey

Goed nieuws voor de fans van komeet C/2012 S1 ISON. Na een rustige en ietwat teleurstellende periode melden verschillende amateur-astronomen en een professionele astronoom dat deze komeet nu plots helderder is geworden. Terwijl komeet ISON rond 13 november 2013 nog magnitude 7,5 haalde, zou deze nu magnitude 6 hebben. Nog even en deze komeet, waar heel veel van wordt verwacht, wordt dus zichtbaar met het blote oog.

Dit positieve nieuws is ondermeer afkomstig van de Belgische astronoom Emmanuel Jehin van het team dat werkt met de Belgische TRAnsiting Planets and PlanetesImals Small Telescope (TRAPPIST) in Chili. Volgens Jehin zou de coma en de kern van deze komeet nog steeds niet uit elkaar zijn gevallen en is de komeet de afgelopen dagen en uren meer gassen gaan produceren waardoor de helderheid is toegenomen. Nu komeet ISON steeds dichter bij de Zon komt, zorgt de hitte ervoor dat al het ijs van deze komeet verdampt en er scheuren en barsten kunnen ontstaan in de kern van het hemellichaam. De helderheidstoename kan een signaal zijn dat de komeetkern als gevolg van de toename van de gasproductie verder blijft oplichten. Anderzijds kan dit ook betekenen dat de komeet begonnen is met uit elkaar te vallen. Vorige week was op tal van foto's, gemaakt door amateur-astronomen, ook al te zien dat komeet ISON plots enkele kleinere staarten had bijgekregen. De nieuwe staarten zijn zogeheten 'ionenstaarten' die bestaan uit koolmonoxide en kooldioxide. Op 28 november 2013 bereikt komeet ISON zijn perihelium en zal de komeet op een afstand van 'slechts' 1,2 miljoen kilometer langs de Zon vliegen. Momenteel bevindt komeet ISON zich tussen de banen van de planeten Mercurius en Venus. Amateur-astronomen en professionele astronomen over de hele wereld hopen dat de komeet, door zijn passage langs de Zon, niet uit elkaar valt zodat deze binnen enkele weken voor spektakel kan zorgen aan onze sterrenhemel.

Komeet ISON bevindt zich momenteel ten noorden van de heldere ster Spica in het sterrenbeeld Maagd. Vanaf 18 november 2013 moet deze komeet makkelijk terug te vinden zijn rond 06u00 's ochtends aan de oostelijke hemel. De dagen erna zal de komeet zich steeds dichter bij de horizon begeven. Tussen 22 december 2013 en 15 januari 2014 zal komeet ISON uiteindelijk ook te zien zijn aan de avondhemel. Zodra de helderheid van deze komeet de volgende dagen nog toeneemt, moet deze dan bij helder weer te zien zijn met het blote oog. Blijf Spacepage.be alvast volgen zodat u op de hoogte blijft van het laatste nieuws rond komeet ISON!

Meer info over kometen:

Roy Tucker, David J. Tholen en Fabrizio Bernardi ontdekken de planetoïde 99942 Apophis. Deze aardscheerder, die tot de Aten-planetoïden behoort, draait in 323 dagen om de zon, waarbij haar baan tweemaal per jaar die van de Aarde snijdt. Op basis van de helderheid werd de diameter op 410 meter geschat, later werd de afmeting bijgesteld naar 325 meter. De eerste waarnemingen van de planetoïde wezen op een relatief grote kans dat Apophis in 2029 de aarde zou raken. Latere waarnemingen brachten de mogelijk inslagdatum op 2036 en lieten de kans op een inslag op de aarde of maan variëren van 1,6% tot praktisch 0.

M88 is een spiraalsterrenstelsel in het sterrenbeeld Coma Berenices (Hoofdhaar) dat deel uitmaakt van de bekende Virgocluster. Dit sterrenstelsel is gelijkaardig aan M31 in het sterrenbeeld Andromeda. Het sterrenstelsel beweegt…