zaterdag, 22 februari 2014 00:52

Planetoïde 2 Pallas in oppositie Hot!

Foto van de planetoïde 2 Pallas gemaakt door de Hubble Space Telescope Foto van de planetoïde 2 Pallas gemaakt door de Hubble Space Telescope Foto: NASA

Op zaterdag 22 februari 2014 is de planetoïde 2 Pallas in oppositie met de Zon. Dit wil zeggen dat dit hemelobject bij goede omstandigheden al zichtbaar is met een binoculair aangezien deze planetoïde dan een visuele helderheid heeft van magnitude 7,0. Dit is dus het perfecte moment om eens een planetoïde waar te nemen!

Planetoïden zijn stukken materie die net als de planeten in een baan om de Zon draaien. De meeste planetoïden bevinden zich tussen de banen van de planeten Mars en Jupiter in de zogeheten 'planetoïdengordel' en ondertussen zijn er al meer dan 300 000 van deze objecten bekend. De planetoïde 2 Pallas kunnen we op 22 februari 2014, en de volgende dagen terugvinden, in het sterrenbeeld Waterslag (Hydra) nabij de grens met het sterrenbeeld Sextant (Sextans). Een dag later, op 23 februari, staat Pallas het dichtst bij de Aarde. Zo bevindt dit hemelobject zich dan op een afstand van 184 miljoen kilometer van onze planeet. Het is al geleden sinds 21 februari 1954 dat de planetoïde 2 Pallas nog zo dicht tot de Aarde heeft gestaan. Pallas werd op 28 maart 1802 door de Duitse amateur-astronoom Heinrich Wilhelm Olbers ontdekt en is de tweede grootste planetoïde uit ons zonnestelsel. Daarnaast is dit ook de twee ontdekte planetoïde waardoor dit hemelobject het volgnummer '2' draagt. De omvang van Pallas bedraagt 582 × 556 × 500 kilometer en deze planetoïde beweegt zich in een baan om de Zon op een afstand van ongeveer 416 miljoen kilometer. Om de 4,62 jaar maakt deze planetoïde één omwenteling om de Zon.

PallasDe planetoïde 2 Pallas aan de sterrenhemel - Foto: Stellarium