Het gebeurde toen in...

1993

zaterdag 20 februari

Het gebeurde toenDe Japans-Amerikaanse röntgensatelliet ASTRO-D, ook gekend als 'Advanced Satellite for Cosmology and Astrophysics', wordt vanop het Kagoshima Space Center in Japan in de ruimte gebracht. Met deze ruimtetelescoop werd tot 14 juli 2000 aan röntgenastronomie gedaan dankzij vier röntgentelescopen. Zo werden er meer dan 3 000 observaties uitgevoerd en werden er meer dan 1 000 wetenschappelijke publicaties geschreven op basis van data afkomstig van de ASTRO-D satelliet. Op 2 maart 2001 brandde deze ruimtetelecoop op in de atmosfeer van de Aarde. Foto: JAXA

woensdag 24 maart

Het gebeurde toenCarolyn en Eugene M. Shoemaker ontdekken samen met David Levy een komeet die later Shoemaker-Levy 9 wordt genoemd. Bij de ontdekking was de komeet al in stukken gebroken. Tussen 16 en 22 juli 1994 sloegen 21 fragmenten van deze komeet in op de planeet Jupiter. Het effect van de inslag van de komeet op de atmosfeer van Jupiter was spectaculair. Zo stegen vuurbollen zo groot als de Aarde op in de atmosfeer van de planeet. De botsing tussen Jupiter en de komeet was de eerste botsing tussen twee hemellichamen die ooit rechtstreeks is waargenomen.

donderdag 8 april

Het gebeurde toenLancering van het Amerikaanse ruimteveer Discovery (STS-56) met aan boord vijf astronauten. In het vrachtruim van het ruimteveer Discovery bevindt zich in het kader van de Atmospheric Laboratory for Applications and Science-2 (ATLAS-2) missie een Spacelab pallet met daarop verschillende wetenschappelijke instrumenten voor onderzoek van de atmosfeer van de Aarde. Foto: NASA

zaterdag 10 april

Het gebeurde toenDe Japanse Maanverkenner Hiten slaat op het einde van zijn operationele missie te pletter op het oppervlak van de Maan tussen de kraters Stevinus en Furnerius. Deze ruimtesonde werd op 24 januari 1990 in de ruimte gebracht en was de eerste Japanse Maanverkenner. Foto: JAXA

maandag 26 april

Het gebeurde toenLancering vanop het Kennedy Space Center in Florida van het Amerikaanse ruimteveer Columbia (STS-55) met aan boord zeven astronauten waaronder de twee Duitse ruimtevaarders Ulrich Walter en Hans Schlegel. Tijdens deze tien dagen durende missie worden meer dan tachtig experimenten uitgevoerd aan boord van het Spacelab D2 ruimtelabo dat gefinancierd werd door Duitsland. Oorspronkelijk zou deze missie op 22 maart 1993 zijn gestart maar de lancering werd drie seconden voor lift-off stopgezet aangezien de computers een probleem opmerkten met de Space Shuttle Main Engines. Foto: NASA

zondag 13 juni

Het gebeurde toenIn Texas overlijdt op 69-jarige leeftijd de Amerikaanse astronaut Donald Kent Slayton. Tijdens zijn carrière als ruimtevaarder maakte hij deel uit van de legendarische Mercury 7 groep van astronauten en ging hij in 1975 de ruimte in tijdens de historische Apollo-Sojoez ruimtemissie. Tijdens het Mercury programma ging Slayton nooit de ruimte in doordat er hartproblemen werden vastgesteld bij de man waarna hij ging werken als hoofd van het astronautenbureau. Slayton heeft zich nooit neergelegd bij de beslissing van de vluchtartsen en liet zich in de jaren zeventig gezond verklaren na de zoveelste herkeuring. Hierna kon hij, als veertiger, zijn eerste en enige ruimtevlucht maken. Foto: NASA

maandag 21 juni

Het gebeurde toenVanop het Kennedy Space Center in Florida wordt het Amerikaanse ruimteveer Endeavour gelanceerd met aan boord zes astronauten. Tijdens deze STS-57 ruimtemissie worden tal van experimenten uitgevoerd aan boord van de SPACEHAB module dat zich in het vrachtruim van het ruimteveer bevindt en wordt de Europese EURECA satelliet opgevangen en terug naar de Aarde gebracht. Foto: NASA

donderdag 2 december

Het gebeurde toenLancering vanop het Kennedy Space Center in Florida van het Amerikaanse ruimteveer Endeavour met aan boord zeven astronauten (STS-61). Dit was de eerste onderhoudsmissie voor de Hubble Space Telescope nadat de ruimtetelescoop in 1990 in de ruimte werd gebracht. Kort na zijn lancering werd werd een spiegelfout ontdekt bij de Hubble Space Telescope waardoor de beelden niet scherp waren. Tijdens de STS-61 onderhoudsmissie werd door de astronauten aan boord van de Hubble Space Telescope een corrigerende spiegel aangebracht waardoor het probleem van de onscherpe beelden werd opgelost. Foto: NASA

1994

dinsdag 25 januari

Het gebeurde toenLancering van de Amerikaanse ruimtesonde Clementine. Na een reis naar de Maan en twee scheervluchten langs de Aarde bereikte het ruimtetuig de planetoïde Geographos niet omwille van een technisch probleem. Foto: NASA

vrijdag 8 juli

Het gebeurde toenVanop het Kennedy Space Center in Florida wordt het Amerikaanse ruimteveer Columbia gelanceerd (STS-65) met aan boord zeven astronauten waaronder één Japanner. Aan boord van het ruimteveer bevond zich het International Microgravity Laboratory (IML-2) waarin men allerlei Europese, Canadese, Japanse en Amerikaanse experimenten uitvoerde. Foto: NASA

zaterdag 16 juli

Het gebeurde toenHet eerste fragment van de komeet Shoemaker-Levy 9 slaat met een snelheid van 60 kilometer per seconde in op de planeet Jupiter. De botsing tussen Jupiter en het eerste fragment van deze uit elkaar gevallen komeet was de eerste botsing tussen twee hemellichamen die ooit rechtstreeks is waargenomen.

vrijdag 30 september

Het gebeurde toenVanop het Kennedy Space Center in Florida wordt het Amerikaanse ruimteveer Endeavour gelanceerd (STS-68) met aan boord zes astronauten. Tijdens deze bemande ruimtevlucht wordt aan aardobservatie gedaan met behulp van radartechnologie.

dinsdag 1 november