Het gebeurde toen in...

1997

woensdag 15 oktober

Het gebeurde toenLancering vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida van de Amerikaanse-Europese Cassini-Huygens ruimtesonde. In december 2000 vloog Cassini-Huygens voorbij de gasplaneet Jupiter. Uiteindelijk arriveerde Cassini-Huygens op 1 juli 2004 bij de planeet Saturnus waarna het ruimtetuig in oktober 2004 een eerste scheervlucht maakte langs de Saturnusmaan Titan. Op 14 januari 2005 drong de Europese lander Huygens binnen in de atmosfeer van Titan waarna het tuig de eerste foto's vanop het oppervlak van Titan terugstuurde naar de Aarde. Foto: NASA

vrijdag 31 oktober

Het gebeurde toenInauguratie van de Nederlandse Dutch Open Telescope (DOT) zonnetelescoop op het Canarische eiland La Palma. De Dutch Open Telescope is een reflectortelescoop met een 45 centimeter grote hoofdspiegel dat wordt gebruikt voor onderzoek van de Zon. Deze telescoop werd voorzien van zes camera's elk met een verschillende filter die allemaal tegelijk kunnen gebruikt worden waardoor men de Zon kan bestuderen in verschillende golflengten.

woensdag 19 november

Het gebeurde toenLancering vanop het Kennedy Space Center in Florida van het Amerikaanse ruimteveer Columbia (STS-87) met aan boord zes astronauten. Tijdens deze missie bevindt zich in het vrachtruim van het ruimteveer voor de vierde keer de United States Microgravity Payload en wordt de eerste Japanse ruimtewandeling uitgevoerd door Takao Doi Foto: NASA

donderdag 27 november

Het gebeurde toenLancering vanop de Tanegashima lanceerbasis in Japan van de Amerikaans-Japanse Tropical Rainfall Measuring Mission (TRMM) satelliet voor onderzoek naar tropische regenval. Deze satelliet werd uitgerust met vijf wetenschappelijke instrumenten en is vandaag de dag nog steeds operationeel. Foto: NASA

zaterdag 6 december

Het gebeurde toenDe Amerikaanse astronoom James V. Scotti ontdekt met het Spacewatch project van de University of Arizona de planetoïde 1997 XF11. Op 26 oktober 2028 zal deze planetoïde op een afstand van 930 000 kilometer van de Aarde vliegen. Dit is 2,4 maal de afstand van Aarde tot de Maan. Tijdens zijn scheervlucht langs de Aarde zal deze planetoïde een maximale helderheid bereiken van 8,2 waardoor deze zichtbaar zal zijn met een goede verrekijker.

dinsdag 23 december

Het gebeurde toenEen Amerikaanse Pegasus-XL raket brengt acht Orbcomm communicatiesatellieten in de ruimte. Orbcomm is een Amerikaans communicatiebedrijf dat gebruik maakt van een network van kleine communicatiesatellieten die zich in een lage baan om de Aarde bevonden (775 kilometer). Het Orbcomm satellietcommunicatiesysteem biedt een zogeheten 'two-way' data- en berichtencommunicatie aan en de specifieke communicatieterminal, de Subscriber Communicator, is afgestemd op de eisen van de gebruiker en de noden van het terrein. Tussen 1991 en 2014 liet Orbcomm al 51 satellieten in de ruimte brengen.

1998

woensdag 7 januari

Het gebeurde toenVanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida brengen de Verenigde Staten de Lunar Prospector Maanverkenner in de ruimte. Deze ruimtesonde bezorgde wetenschappers zeer veel nieuwe informatie over de Maan waardoor men een beter inzicht kreeg in de herkomst, de samenstelling en de evolutie van dit kleine hemellichaam. Op 31 juli 1999 kwam er een eind aan deze succesvolle missie nadat de Lunar Prospector gecontroleerd neerstortte in een krater nabij de Zuidpool van de Maan. De belangrijkste ontdekking werd in 1999 bekend gemaakt toen het Lunar Propector onderzoeksteam, aan de hand van metingen met de Neutron Spectrometer, tot de conclusie kwam dat er zich op de Maan tot 3 miljard ton aan waterijs zou bevinden. Foto: NASA

donderdag 2 april

Het gebeurde toenVanop de Amerikaanse Vandenberg lanceerbasis in Californië wordt de Transition Region And Coronal Explorer (TRACE) kunstmaan gelanceerd voor studie van de Zon. Met deze satelliet bestudeerde men vooral de fotosfeer en de corona van de Zon. Deze ruimtetelescoop werd gebouwd door NASA's Goddard Space Flight Center terwijl de telescoop ontwikkeld werd door Lockheed Martin's Advanced Technology Center. In 2010 maakte deze ruimtetelescoop zijn laatste opname. Foto: NASA

vrijdag 17 april

Het gebeurde toenLancering vanop het Kennedy Space Center in Florida van het Amerikaanse ruimteveer Columbia (STS-90) met aan boord zeven astronauten. In het vrachtruim bevindt zich voor de laatste keer het Europese Spacelab ruimtelabo. Tijdens deze ruimtemissie dient het Spacelab ruimtelabo als 'Neurolab' waarin de astronauten wetenschappelijk onderzoek verrichten naar de gevolgen van gewichtloosheid op het zenuwstelsel van de mens. Aan boord van Neurolab bevinden zich 26 wetenschappelijke experimenten die werden ontwikkeld door zes ruimtevaartorganisaties en zeven Amerikaanse wetenschappelijke instellingen. Foto: NASA

maandag 25 mei

Het gebeurde toenDe eerste van de vier grote telescopen van de Very Large Telescope (VLT) wordt voor het eerst naar de sterrenhemel gericht. De Very Large Telescope (VLT) is een observatorium van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) op de berg Cerro Paranal in de Atacamawoestijn in Chili op 2 635 meter hoogte. Het observatorium bestaat vandaag de dag uit vier grote 8,2-meter spiegeltelescopen van het type Ritchey-Chrétien, die de Unit Telescopes of UT’s worden genoemd, en een aantal kleinere telescopen met een spiegeldoorsnede van 1,8 m. De vier spiegeltelescopen kunnen als een interferometer aan elkaar worden gekoppeld, waardoor ze als één grote telescoop kunnen opereren. Foto: ESO

dinsdag 2 juni

Het gebeurde toenVanop het Kennedy Space Center in Florida wordt het Amerikaanse ruimteveer Discovery gelanceerd met aan boord zes ruimtevaarders waaronder één Rus. Tijdens deze STS-91 ruimtemissie koppelt het ruimteveer Discovery zich voor de laatste keer aan het Russische ruimtestation Mir. Het koppelen van Amerikaanse Space Shuttles aan het Russische Mir ruimtestation was de voorbereiding en eerste fase op de bouw van het internationale ruimtestation ISS. Foto: NASA

zaterdag 4 juli

Het gebeurde toenVanop het Uchinoura Space Center in Japan wordt de Japanse ruimtesonde Nozomi gelanceerd. Door een technisch probleem slaagde men er niet in op het ruimtetuig op weg te brengen naar de planeet Mars. Uiteindelijk kon Nozomi enkele jaren later toch beginnen aan zijn reis naar Mars maar door problemen met de motoren vloog de ruimtesonde in een verkeerde hoek naar Mars. Op 14 december 2003 bereikte Nozomi uiteindelijk de planeet Mars. Foto: JAXA

dinsdag 7 juli

Het gebeurde toenVanuit een Russische onderzeeër wordt in de Barentszzee voor het eerst een satelliet in de ruimte gebracht met behulp van een Shtil' raket. Tijdens deze lancering worden de tweed Duitse satellieten TubSat-N en TubSat-N1 succesvol in een lage baan om de Aarde gebracht.

donderdag 15 oktober