Het gebeurde toen in...

1473

woensdag 10 februari

Het gebeurde toenIn de Poolse stad Thorn wordt Nicolaas Copernicus geboren. Deze bekende wiskundige en astronoom formuleerde een heliocentrisch model van het universum waarbij hij de Zon en niet de Aarde in het centrum plaatste. Enkele jaren voor zijn dood, in 1530, publiceerde Copernicus zijn manuscript 'De revolutionibus orbium coelestium' (over de omlopen van de hemellichamen) wat algemeen wordt beschouwd als een grote gebeurtenis in de wetenschapsgeschiedenis. Hiermee begon de Copernicaanse revolutie en droeg het bijzonder veel bij aan de wetenschappelijke revolutie.

1543

maandag 14 mei

Het gebeurde toenOverlijden van Nicolaas Copernicus. Deze wiskundige en astronoom wordt beschouwd als de grondlegger van de heliocentrische theorie. Deze theorie stelt dat de Zon in het midden van het zonnestelsel staat en dat de planeten er omheen draaien, dit in tegenstelling tot het destijds gebruikelijke geocentrische wereldbeeld waarbij de Aarde werd geacht het centrum van het heelal te vormen.

1546

zaterdag 4 december

Het gebeurde toenIn het Deense Scania wordt Tycho Brahe geboren. Tycho Brahe ontdekte in 1572 een nieuwe heldere ster in het sterrenbeeld Cassiopeia. Hij beschreef deze vreemde gebeurtenis in zijn boek De Stella Nova waardoor hij door deze ontdekking beroemd werd in heel Europa. In 1577 observeerde Tycho Brahe een komeet en aan de hand van parallaxmetingen kwam hij erachter dat het verschijnsel verder weg was dan de Maan. Dit was toen in tegenspraak met de heersende opvatting die ooit geformuleerd werd door Aristoteles.

1609

zondag 26 juli

Het gebeurde toenDe Britse astronoom en wiskundige Thomas Harriot richt als eerste een telescoop op de Maan, slechts vier maanden voor Galileo Galilei. Harriot was ook de eerste persoon die een tekening maakte van de Maan aan de hand van waarnemingen met een telescoop. In december 1610 observeerde Harriot ook zonnevlekken.

1610

donderdag 7 januari

Het gebeurde toenDe Italiaanse natuurkundige en astronoom Galileo Galilei ontdekt de vier grootste Jupitermanen Callisto, Io, Ganymedes en Europa. Galilei bestudeerde de beweging van deze manen gedurende enkele dagen en realiseerde zich dat ze in een baan om de planeet Jupiter bewegen. Deze ontdekking toonde aan dat niet alles in de ruimte om de Aarde draaide en ondermijnde dus het geocentrische wereldbeeld van Claudius Ptolemaeus. De vier manen zijn zichtbaar zonder een krachtige telescoop en zijn zeer geliefde objecten onder amateur-astronomen. Foto: NASA

1625

vrijdag 7 maart

Het gebeurde toenIn het Duitse Augsburg overlijdt Johann Bayer. Hij was een advocaat met een grote passie voor sterrenkunde en publiceerde in 1603 de sterrenatlas 'Uranometria Omnium Asterismorum' die gebaseerd was op waarnemingen van Tycho Brahe. De Uranometria wordt aanzien als de eerste moderne sterrenatlas. In zijn sterrenatlas werd ook het systeem geïntroduceerd om de sterren per sterrenbeeld in aflopende helderheid met de letters van het Griekse alfabet aan te duiden. Deze manier van aanduiden die vandaag de dag bekent staat als de 'Bayer-aanduiding' is nu nog steeds de meest gebruikte voor heldere sterren.

1629

zaterdag 14 april

Het gebeurde toenIn Den Haag wordt Christiaan Huygens geboren. Gedurende zijn leven zal deze vooraanstaande natuur- en sterrenkudige ondermeer de Saturnusmaan Titan ontdekken en is hij de eerste die Saturnus ziet als een planeet met daarrond ringen. In de wiskunde was hij een pionier op vlak van kansrekening en een wegbereider van de differentiaal- en integraalrekening. Naar Christiaan Huygens werd onder andere een planetoïde, een krater op Mars, een berg op de Maan en een ruimtesonde genoemd.

1639

donderdag 24 november

Het gebeurde toenDe Engelse astronoom Jeremiah Horrocks beschrijft vanuit zijn huis in Much Hoole in Engeland als eerste de observatie van een Venusovergang. Tijdens een Venusovergang schuift de planeet Venus, vanaf de Aarde gezien, voor de Zon langs. Dit verschijnsel kunnen we enkel zien bij binnenplaneten en is voor astronomen van groot belang aangezien zij hiermee de omvang van het zonnestelsel kon bepalen.

1642

donderdag 25 december

Het gebeurde toenIn het Britse Woolsthorpe-by-Colsterworth wordt Isaac Newton geboren. Deze natuurkundige, wiskundige en sterrenkundige werd vooral bekend omwille van zijn hoofdwerk Philosophiae Naturalis Principia Mathematica uit 1687 waarin hij ondermeer de zwaartekracht en de drie wetten van Newton beschrijft. Hierdoor wordt Newton aanzien als de grondlegger van de klassieke mechanica. Daarnaast vond hij ook de Newtontelescoop uit en ontdekte hij op wiskundig vlak ondermeer de differentiaalrekening. Foto: Godfrey Kneller

1655

donderdag 25 maart

Het gebeurde toenDe Nederlandse astronoom Christiaan Huygens ontdekt de Saturnusmaan Titan met behulp van een telescoop die zijn broer Constantijn had gebouwd. Met een diameter van 5 151 kilometer is deze maan groter dan de planeet Mercurius. Titan is de enige maan in het zonnestelsel met een dichte atmosfeer en tot 1980 werd, vanwege deze dichte atmosfeer die een deel van de maan zelf leek, aangenomen dat Titan de grootste maan in ons zonnestelsel was. Van alle manen in ons zonnestelsel is Titan wellicht de meest interessante voor wetenschappers aangezien men al vele jaren vermoed dat er zeeën en rivieren voorkomen op deze maan en dat de atmosfeer van Titan veel gelijkenissen vertoont met de atmosfeer van de aarde tijdens het ontstaan van het leven. Foto: NASA

1659

dinsdag 18 november

Het gebeurde toenDe Nederlandse wis-, natuur- en sterrenkundige Christiaan Huygens maakt voor het eerst een gedetailleerde kaart met daarop zichtbare details van het Marsoppervlak. Om deze kaart te maken, observeerde Huygens de planeet Mars gedurende enkele weken lang. Op de kaart is een driehoekige structuur te zien dat we vandaag de dag kennen als 'Syrtis Major'. Dankzij zijn kaart kon Huygens ook berekenen dat een dag op Mars 24 uur duurt, wat slechts minder dan één uur verkeerd in vergelijking met de moderne berekeningen.

1671

zondag 25 oktober

Het gebeurde toenOntdekking van de Saturnusmaan Iapetus door Giovanni Domenico Cassini. Deze maan heeft een gemiddelde diameter van 1 440 kilometer en is aan één zijde veel donkerder dan aan de andere zijde. Het oppervlak van Iapetus is met een temperatuur van 130 K op de donkere hemisfeer het warmst van het Saturnussysteem. Foto: NASA

1672

vrijdag 23 december

Het gebeurde toenDe Italiaans-Franse astronoom Giovanni Domenico Cassini ontdekt de Saturnusmaan Rhea. De maan werd in 1980 en 1981 een eerste keer gedetailleerd in beeld gebracht door de Voyager 1 en 2 ruimtetuigen waarna de Cassini ruimtesonde vanaf 2005 Rhea regelmatig voorbij vloog. Deze maan heeft een diameter van 1 528 kilometer en is een ijzig object met een dichtheid van ongeveer 1 240 kg/m³. De temperatuur op Rhea bedraagt -174 °C in de Zon en tussen de -200 °C en -220 °C in de schaduw. Foto: NASA

1684

dinsdag 21 maart

Het gebeurde toenDe Italiaans-Franse astronoom Giovanni Domenico Cassini ontdekt de Saturnusmanen Dione en Tethys. Dione heeft een gemiddelde diameter van 1 120 kilometer en volgens recente resultaten van de Cassini ruimtesonde bevindt zich mogelijk vloeibaar water onder de ijskorst. De maan Tethys heeft dan weer een diameter van 1 060 diameter en het oppervlak wordt gekenmerkt door een enorme krater genaamd Odysseus die een diameter van 400 kilometer heeft. Foto: NASA

1687

dinsdag 28 januari

Het gebeurde toenOverlijden van de Pools-Duitse astronoom Johannes Hevelius. Hij publiceerde in 1647 het resultaat van zijn vier jaar durende cartografisch onderzoek van de Maan onder de titel 'Selenographia sive Lunae Descriptio'. Hierbij ontdekte hij ook de zogeheten 'libratie' (langzame schommeling) van de Maan. Tijdens zijn cartografisch werk van de sterrenhemel introduceerde Hevelius ook een aantal sterrenbeelden die vandaag de dag nog steeds in gebruik zijn zoals de sterrenbeelden 'Jachthonden' en 'Sextant'.