Het gebeurde toen in...

1989

zaterdag 18 november

Het gebeurde toenLancering vanop de Vandenberg lanceerbasis in Californië van de Amerikaanse Cosmic Background Explorer (COBE) voor onderzoek naar de kosmische achtergrondstraling. Deze ruimtetelescoop verrichte tussen 1989 en 1993 waarnemingen wat leidde tot een nauwkeurige kaart van de hele hemel van de kosmische achtergrondstraling. Foto: NASA

zondag 26 november

Het gebeurde toenLancering vanop de Bajkonoer lanceerbasis van de derde module (Kvant-2) voor het Russische ruimtestation Mir. Deze module had een lengte van 12,2 meter en beschikte over een leefbare ruimte van 61,9 kubieke meter. Met deze nieuwe module kreeg Mir er nu een luchtsluis bij waardoor kosmonauten vanaf dan ruimtewandelingen konden uitvoeren. Het ruimtestation kreeg er met de komst van de Kvant-2 module ook tal van nieuwe wetenschappelijke experimenten en onderdelen bij. Foto: Roscosmos

vrijdag 1 december

Het gebeurde toenVanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt de Russische GRANAT ruimtetelescoop in de ruimte gebracht voor onderzoek naar gamma- en röntgenstraling in het heelal. Deze 4,4 ton zware satelliet werd uitgerust met zeven wetenschappelijke instrumenten die ontwikkeld werden door Rusland, Frankrijk, Denemarken en Bulgarije. GRANAT bleef tot eind november 1998 operationeel en ontdekte tal van bronnen van röntgen- en gammastraling in het heelal. Foto: Roscosmos

1990

woensdag 24 januari

Het gebeurde toenLancering van de Japanse Maanverkenner Hiten (Muses-A). Dit was Japans eerste Maanverkenner en ook het eerste ruimtetuig dat de Maan bereikte dat niet werd gebouwd door de Verenigde Staten of de Sovjet-Unie. Hiten had een gewicht van 197 kilogram en werd gebouwd door het Japanse Institute of Space and Astronautical Science (ISAS). Op 15 februari 1993 werd Hiten uiteindelijk in een vaste baan om de Maan gebracht. Op het einde van zijn missie, in april 1993, stortte Hiten gecontroleerd neer op het Maanoppervlak tussen de kraters Stevinus en Furnerius. Foto: ISAS

dinsdag 24 april

Het gebeurde toenMet behulp van het Amerikaanse ruimteveer Discovery wordt tijdens de STS-31 ruimtevlucht de elf ton zware Hubble Space Telescope in de ruimte gebracht. Tot op heden is dit nog steeds één van de meest succesvolle ruimtetelescopen ooit. Ondanks de geslaagde ruimtevlucht was de euforie echter van korte duur aangezien een vormfout in de 2,4 meter grote telescoopspiegel ervoor zorgde dat de beelden niet haarscherp waren. Uiteindelijk duurde het tot eind 1993 eer dit probleem kon worden opgelost. Zo werd de ruimtetelescoop tijdens een speciale Space Shuttle-missie voorzien van een soort 'contactlens' waardoor de telescoop vanaf dan extreem scherpe beelden leverde. Foto: NASA

donderdag 31 mei

Het gebeurde toenVanop de Bajkonoer lanceerbasis in Kazachstan wordt de 19 ton zware Kristall module in de ruimte gebracht door een krachtige Proton raket. Deze module werd op 10 juni 1990 vastgehecht aan het Russische Mir ruimtestation en was de derde uitbreiding aan het Mir ruimtestation. Deze module had een lengte van 11,9 meter en aan boord van de Kristall module bevonden zich tal van wetenschappelijke experimenten bestemd voor materiaalonderzoek, biotechnologie en astrofysica. Hierdoor werd dit het belangrijkste wetenschappelijke laboratorium van het Mir ruimtestation. Foto: Roscosmos

vrijdag 1 juni

Het gebeurde toenVanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida wordt de Duitse ROSAT röntgensatelliet in de ruimte gebracht. Deze 2,4 ton zware ruimtetelescoop was meer dan acht jaar operationeel en verrichte baanbrekend werk op vlak van sterrenkundig röntgenonderzoek. Het doel van deze missie was een beter begrip krijgen over de oorsprong, structuur en evolutie van het heelal. ROSAT heeft de verwachtingen ruim overtroffen en in veel boeken over de hoogenergetische straling uit het heelal komt deze satelliet, of vermelding van de gegevens, dan ook vaak voor. Foto: NASA

maandag 2 juli

Het gebeurde toenDe Europese ruimtesonde Giotto vliegt een tweede maal langs de Aarde en wordt opnieuw geactiveerd. Hierna begeeft deze onbemande ruimtesonde zich naar de komeet Grigg-Skjellerup waar het ruimtetuig op 10 juli 1992 bij aankomt. Giotto maakte in 1986 deel uit van een reeks ruimtetuigen die in eerste instantie de komeet Halley onderzochten. Foto: ESA

maandag 16 juli

Het gebeurde toenVanop het Xichang Satellite Launch Centre in China wordt voor het eerst een Chang Zheng 2E (CZ-2E) draagraket gelanceerd. Tijdens deze eerste missie wordt de eerste Pakistaanse communicatiesatelliet, Badr-1, in de ruimte gebracht.

vrijdag 10 augustus

Het gebeurde toenNadat de Amerikaanse ruimtesonde Magellan op 4 mei 1989 in de ruimte werd gebracht, komt het onbemande ruimtetuig aan bij de planeet Venus. Magellan zal nog tot en met oktober 1994 in een baan om Venus cirkelen en zal het oppervlak van deze planeet uitgebreid in kaart brengen met behulp van radartechnologie. Foto: NASA

zaterdag 6 oktober

Het gebeurde toenLancering van het Amerikaanse ruimteveer Discovery (STS-41) met aan boord het Amerikaans-Europese zonne-observatorium Ulysses. In 1994 onderzocht Ulysses de zuidpool van de Zon en in 1995 de noordpool. In 1999 en 2000 werden de poolgebieden van de Zon nogmaals gepasseerd. Ulysses was de eerste ruimtesonde die de poolgebieden van de Zon bestudeerde. Foto: NASA

1991

donderdag 7 februari

Het gebeurde toenHet 19,8 ton zware Russische ruimtestation Saljoet 7 brandt op in de atmosfeer van de Aarde. Dit zeer succesvolle ruimtestation werd in april 1982 gelanceerd en werd tijdens zijn operationele levensduur bezocht door twaalf bemande Sojoez ruimtetuigen en vijftien onbemande Progress bevoorradingstuigen. Vanuit Saljoet 7 werden ook dertien ruimtewandelingen uitgevoerd. Naast Russische kosmonauten bezochten ook de Franse ruimtevaarder Jean-Loup Chrétien en de Indiase ruimtevaarder Rakesh Sharma het Saljoet 7 ruimtestation. Foto: Roscosmos

vrijdag 5 april

Het gebeurde toenHet Amerikaanse ruimteveer Atlantis brengt vanop het Kennedy Space Center het Compton Gamma Ray Observatory in de ruimte voor sterrenkundig röntgenonderzoek. Deze Amerikaanse ruimtetelescoop is de tweede van NASA's Great Observatories en bleef tot 4 juni 2000 operationeel. Aan boord van deze satelliet bevonden zich vier instrumenten waarmee men vooral bronnen van röntgenstraling en gammastraling bestudeerde. Foto: NASA

vrijdag 2 augustus

Het gebeurde toenVanop het Kennedy Space Center in Florida wordt het ruimteveer Atlantis gelanceerd (STS-43) met aan boord vijf Amerikaanse astronauten. Tijdens deze ruimtevlucht wordt de vierde Tracking and Data Relay Satellite (TDRS) communicatiesatelliet in de ruimte uitgezet en wordt het Space Station Heat Pipe Advanced Radiator Element II (SHARE-II) getest dat zou gebruikt worden bij een toekomstig ruimtestation. Foto: NASA

1992

donderdag 9 januari

Het gebeurde toenDe Amerikaanse astronoom David L. Rabinowitz ontdekt de planetoïde 5145 Pholus. Dit is een zogeheten "Centaur-planetoïde" die grotendeels uit ijs bestaan en om de Zon draaien tussen de banen van de planeten Jupiter en Neptunus. Pholus was de tweede Cantaur-planetoïde die men ontdekte. De diameter van deze rotsblok wordt geschat op ongeveer 185 kilometer. Doordat het verste punt in zijn baan om de Zon rijkt tot voorbij de baan van de planeet Neptunus vermoeden astronomen dat 5145 Pholus oorspronkelijk een object is uit de Kuipergordel.

Dit gebeurde vandaag in 1981