Het gebeurde toen in...

1995

dinsdag 27 juni

Het gebeurde toenVanop het Kennedy Space Center wordt het Amerikaanse ruimteveer Atlantis gelanceerd met aan boord zeven ruimtevaarders waaronder twee Russen. Het doel van deze STS-71 ruimtemissie is om een Amerikaans ruimteveer voor het eerst te koppelen aan het Russische Mir ruimtestation. Foto: NASA

donderdag 29 juni

Het gebeurde toenTijdens de STS-71 ruimtemissie koppelt zich voor het eerst koppelt een Amerikaans ruimteveer aan het Russische Mir ruimtestation. Op dat moment vormen beide ruimtetuigen het grootste ruimtestation dat ooit door de mens werd gebouwd. Het ruimteveer Atlantis blijft 4 dagen en 22 uur vastgehecht aan Mir waarna het ruimteveer op 7 juli terugkeert naar de Aarde. Foto: NASA

donderdag 13 juli

Het gebeurde toenVanop het Kennedy Space Center in Florida wordt het ruimteveer Discovery gelanceerd (STS-70) met aan boord vijf Amerikaanse astronauten. In het vrachtruim van het ruimteveer bevindt zich de zevende Tracking and Data Relay Satellite (TDRS) communicatiesatelliet die zes uur na de lancering succesvol werd uitgezet in de ruimte. Foto: NASA

zondag 23 juli

Het gebeurde toenDe twee Amerikaanse astronomen Alan Hale en Thomas Bopp ontdekken de komeet Hale-Bopp. De komeet was in 1997 gedurende lange tijd (18 maanden) met het blote oog zichtbaar en is wellicht hierdoor de meest geobserveerde komeet van de 20ste eeuw.

donderdag 7 september

Het gebeurde toenVanop het Kennedy Space Center in Florida wordt het ruimteveer Endeavour gelanceerd (STS-69) met aan boord vijf astronauten. Tijdens deze bemande ruimtevlucht voeren twee astronauten een ruimtewandeling uit en worden twee vrachten uitgezet in de ruimte om deze vervolgens opnieuw op te pikken. Elf dagen na de lancering keert het ruimteveer Endeavour terug naar de Aarde. Foto: NASA

vrijdag 20 oktober

Het gebeurde toenLancering van het Amerikaanse ruimteveer Columbia (STS-73) met aan boord zeven astronauten en voor de tweede maal het United States Microgravity Laboratory. Tijdens deze zestien dagen durende bemande ruimtevlucht werden tientallen experimenten uitgevoerd in opdracht van de Amerikaanse overheid, universiteiten en bedrijven. Foto: NASA

zondag 5 november

Het gebeurde toenNa zestien dagen in de ruimte te hebben verbleven (STS-73), keert het Amerikaanse ruimteveer Columbia met aan boord zeven astronauten terug naar de Aarde. Tijdens deze bemande ruimtevlucht werden tientallen experimenten uitgevoerd aan boord van het tweede United States Microgravity Laboratory. Foto: NASA

vrijdag 17 november

Het gebeurde toenLancering van het Europese Infrared Space Observatory (ISO) voor observaties in infrarood licht. De 480 miljoen dollar dure ruimtetelescoop werd ontwikkeld door ESA, in samenwerking met ISAS uit Japan en NASA. Gemiddeld verrichtte ISO 45 observaties per omloop van 24 uur. De levensduur van ISO was ruim 900 omlopen waardoor er meer dan 26 000 wetenschappelijke waarnemingen werden uitgevoerd. De enorme hoeveelheid wetenschappelijke data is tussen 1998 en 2006 uitgebreid verwerkt en gearchiveerd. De data afkomstig van ISO heeft uiteindelijk geleid tot vele astronomische ontdekkingen. Foto: ESA

zaterdag 2 december

Het gebeurde toenEen Amerikaanse Atlas IIAS raket brengt vanop de Cape Canaveral lanceerbasis het Amerikaans-Europese Solar and Heliospheric Observatory (SOHO) in de ruimte voor onderzoek naar de Zon. Meteen na de lancering werd SOHO in een baan met een halve lange as van ongeveer 660 000 km rond het Lagrangepunt L1 geplaatst. Vanuit deze positie brengt SOHO ondermeer zonnevlammen in beeld en werden er ook al meer dan duizend kometen met deze satelliet. Dankzij het grote wetenschappelijke succes werd deze missie dan ook al meermaals verlengd. Foto: NASA

zaterdag 30 december

Het gebeurde toenEen Amerikaanse Delta II raket brengt vanop de Cape Canaveral lanceerbasis de Amerikaanse Rossi X-ray Timing Explorer (RXTE) satelliet in de ruimte voor röntgenonderzoek. Deze ruimtetelescoop, genoemd naar de Italiaanse wetenschapper Bruno Rossi, werd uitgerust met drie instrumenten waarmee men röntgenstraling afkomstig van zwarte gaten, pulsars en neutronensterren bestudeerde. Op 3 januari 2012 stopte men met het RXTE-project. Tussen 2014 en 2023 zal deze satelliet opbranden in de atmosfeer van de Aarde. Foto: NASA

1996

woensdag 31 januari

Het gebeurde toenDe Japanse amateur-astronoom Yuji Hyakutake ontdekt de komeet C/1996 B2 die later bekend raakt als komeet Hyakutake. Deze zeer heldere langperiodieke komeet kon in 1996 maandenlang met het blote oog worden waargenomen en passeerde de Aarde op 25 maart 1996 op een afstand van slechts 15 miljoen kilometer. Op de komeet Hyakutake werden zowel ethaan als methaan gevonden wat voor het eerst op een komeet werd aangetoond.

zaterdag 17 februari