Het gebeurde toen in...

1992

zaterdag 8 februari

Het gebeurde toenDe Amerikaans-Europese ruimtesonde Ulysses vliegt op een afstand van 430 000 kilometer langs de planeet Jupiter. Ulysses gebruikte Jupiter als een zogeheten 'zwaartekrachtsslinger' zodat de baan het ruimtetuig gewijzigd werd aangezien deze op weg was naar de Zon. Tussen 1994 en 1995 vloog Ulysses voor het eerst boven de noord- en zuidpool van de Zon. Ulysses was de eerste ruimtesonde die de poolgebieden van onze ster bestudeerde. Foto: NASA

dinsdag 24 maart

Het gebeurde toenLancering vanop het Kennedy Space Center van het Amerikaanse ruimteveer Atlantis (STS-45) met aan boord zeven ruimtevaarders waaronder de Belg Dirk Frimout. De eerste Belgische ruimtevaarder verbleef in totaal acht dagen in de ruimte en voerde experimenten uit in het kader van de Atmospheric Laboratory for Applications and Science (ATLAS-1) missie. Zo bevonden zich in het laadruim van het ruimteveer twaalf wetenschappelijke experimenten afkomstig van diverse landen waaronder ook België. Foto: NASA

donderdag 2 april

Het gebeurde toenDe Belgische astronaut Dirk Frimout keert na een ruimtemissie van 8 dagen en 22 uur met het Amerikaanse ruimteveer Atlantis terug naar de Aarde. In het vrachtruim van het ruimteveer bevonden zich twee Spacelab-platformen waarop een deel van de instrumenten bevestigd werden voor deze eerste Atmospheric Laboratory for Applications and Science (ATLAS-1) missie. De ATLAS ruimtemissies maakten deel uit van NASA's Mission to Planet Earth programma waarbij men onze planeet nauwkeurig onderzocht. Tijdens deze Space Shuttle missie werden veertien wetenschappelijke onderzoeken uitgevoerd met behulp van twaalf instrumenten die ontwikkeld werden door diverse landen waaronder ook België. Foto: NASA

donderdag 7 mei

Het gebeurde toenVanop het Kennedy Space Center in Florida wordt voor het eerst het Amerikaanse ruimteveer Endeavour gelanceerd (STS-49). Aan boord bevinden zich zeven Amerikaanse astronauten. Tijdens deze ruimtevlucht brengt het ruimteveer een bezoek aan de Intelsat 603 communicatiesatelliet en worden er vier ruimtewandelingen uitgevoerd. Dit was ook de eerste maal dat drie ruimtevaarders op hetzelfde moment een ruimtewandeling uitvoerden. Foto: NASA

woensdag 13 mei

Het gebeurde toenDe Amerikaanse astronauten Pierre J. Thuot, Thomas D. Akers en Richard J. Hieb voeren tijdens de STS-49 ruimtevlucht een ruimtewandeling uit die 8 uur en 29 minuten duurt. Tot 2001 is dit de langste ruimtewandeling ooit. De drie ruimtewandelaars pikten in de ruimte de 4 ton zware Intelsat 603 satelliet op waarna deze zich in de juiste baan om de Aarde brengt. Tijdens deze bemande ruimtevlucht gaat het ruimteveer Endeavour voor het eerst de ruimte in en worden er voor het eerst ook vier ruimtewandelingen uitgevoerd tijdens één bemande ruimtemissie. Foto: NASA

zondag 7 juni

Het gebeurde toenEen Amerikaanse Delta raket brengt vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida de Extreme Ultraviolet Explorer (EUVE) ruimtetelescoop in de ruimte. Dit was de eerste satelliet voor astronomisch onderzoek in extreem ultraviolet. De Extreme Ultraviolet Explorer (EUVE) had een gewicht van 3,2 ton en was tussen 1992 en 2001 operationeel. De ruimtetelescoop werd uitgerust met vier telescopen die 801 objecten detecteerde in het extreem ultraviolet. Foto: NASA

vrijdag 3 juli

Het gebeurde toenVanop de Vandenberg lanceerbasis in Californië wordt de Amerikaans-Duitse Solar Anomalous and Magnetospheric Particle Explorer (SAMPEX) satelliet in de ruimte gebracht met behulp van een Scout G raket. Deze satelliet werd gebruikt voor onderzoek van straling in de magnetosfeer van de Aarde. Aan boord bevonden zich vier experimenten. De missie eindigde in juni 2004 en op 13 november 2012 brandde deze satelliet op in de atmosfeer van de Aarde.

vrijdag 10 juli

Het gebeurde toenDe Europese ruimtesonde Giotto vliegt op een afstand van slechts 200 kilometer langs de komeet Grigg-Skjellerup. Het onbemande ruimtetuig stuurde veel informatie over deze komeet terug naar de Aarde met behulp van acht nog operationele instrumenten. Doordat de camera aan boord van Giotto niet meer functioneerde als gevolg van de scheervlucht langs de komeet Halley werden er geen foto's van deze komeet naar de Aarde gestuurd. Na deze scheervlucht werd Giotto op 23 juli 1992 uitgechakeld. Foto: ESA

maandag 27 juli

Het gebeurde toenVanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt het Russische Sojoez TM-15 ruimtevaartuig gelanceerd met aan boord de twee Russische kosmonauten Anatoly Solovyev en Sergei Avdeyev en de Franse ruimtevaarder Michel Tognini. Het Sojoez TM-15 ruimtevaartuig koppelt zich vervolgens aan het Mir ruimtestation waar Anatoly Solovyev en Sergei Avdeyev meer dan 180 dagen in werken en leven. Foto: Roscosmos

vrijdag 31 juli

Het gebeurde toenVanop het Kennedy Space Center in Florida wordt het Amerikaanse ruimteveer Atlantis gelanceerd met aan boord zeven ruimtevaarders waaronder de Fransman Claude Nicollier. Tijdens deze ruimtevlucht wordt de European Retrievable Carrier (EURECA) satelliet uitgezet en experimenteert men met een Amerikaans/Italiaans Tethered Satellite System. Foto: NASA

zondag 30 augustus

Het gebeurde toenDavid C. Jewitt en Jane X. Luu ontdekken vanop het Mauna Kea Observatory op Hawaii het object (15760) 1992 QB1. Dit was, naast de dwergplaneet Pluto en zijn maan Charon, het eerste Transneptunisch object dat ooit werd ontdekt. Transneptunisch objecten zijn planetoïden of dwergplaneten die zich buiten de baan van de planeet Neptunus bevinden.

vrijdag 25 september

Het gebeurde toenVanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida wordt de Amerikaanse ruimtesonde Mars Observer gelanceerd. Het ruimtevaartuig werd uitgerust met verschillende wetenschappelijke instrumenten om studies uit te voeren op gebied van geologie, geofysica en het klimaat op Mars. Toen de brandstoftanks onder druk werden gezet, in voorbereiding om in een baan rond Mars te komen, verbrak op 21 augustus 1993 het contact met de aarde en werd er nooit meer iets van de Mars Observer gehoord. Foto: NASA

donderdag 8 oktober

Het gebeurde toenDe Amerikaanse ruimtesonde Pioneer Venus Orbiter brandt op in de atmosfeer van de planeet Venus. Dit onbemande ruimtetuig werd in mei 1978 in de ruimte gebracht en kwam op 4 december 1978 in een baan om de planeet Venus terecht. Aan boord van dit ruimtetuig bevonden zich zeventien instrumenten waarmee men de atmosfeer en het oppervlak van Venus kon onderzoeken. Foto: NASA

donderdag 22 oktober

Het gebeurde toenLancering van het Amerikaanse ruimteveer Columbia (STS-52) met aan boord vier Amerikaanse astronauten en ondermeer de Laser Geodynamic Satellite II (LAGEOS 2) satelliet. Tijdens deze missie werden ook tal van wetenschappelijke experimenten uitgevoerd met behulp van de U.S. Microgravity Payload-1 (USMP-1). Foto: NASA

1993

maandag 15 februari

Het gebeurde toenDe Japanse ruimtesonde Hiten wordt in een permanente baan om de Maan gebracht. Hiten is Japans eerste Maanverkenner en stort op 10 april 1993 neer op het oppervlak van de Maan. Alvorens Hiten in een permanente baan om de Maan werd gebracht, werd de satelliet na de lancering in een elliptische baan om de Aarde gebracht waardoor het ruimtetuig langs de Maan vloog. Bij zijn eerste scheervlucht langs de Maan werd ook de kleine sonde 'Hagoromo' losgekoppeld. Na zijn achtste scheervlucht langs de Maan demonstreerde Hiten de zogeheten'aerobraking' techniek waarbij de snelheid van het ruimtetuig werd verminderd door wrijving met de atmosfeer van een hemellichaam. Dit was de eerste maal dat deze een ruimtetuig dit testte in de ruimte. Foto: JAXA

Dit gebeurde vandaag in 1970

Vanop de Jiuquan lanceerbasis wordt de eerste Chinese satelliet, genaamd Dong Fang Hong I, succesvol in een baan om de Aarde gebracht. Hierdoor werd China op dat moment het vijfde land ter wereld, na de Sovjet-Unie, de Verenigde Staten, Frankrijk en Japan, dat op eigen kracht een satelliet in de ruimte kon brengen. Deze eerste Chinese satelliet had een gewicht van 173 kilogram en werd ontwikkeld om satelliettechnologie uit te testen alsook om de atmosfeer te onderzoeken. Op 14 mei 1970 stopte de satelliet met het uitzenden van signalen.