Het gebeurde toen in...

1968

vrijdag 25 oktober

Het gebeurde toenLancering van de Russische onbemande ruimtecapsule Sojoez 2. Deze missie maakte deel uit van een demonstratievlucht waarbij het bemande Sojoez 3 ruimtetuig zich had moeten vasthechten aan de onbemande Sojoez 2. Doordat de Sojoez 3 ruimtecapsule te veel brandstof had verbruikt, slaagden de twee ruimtetuigen er niet in om te koppelen. Foto: Roscosmos

zaterdag 26 oktober

Het gebeurde toenLancering vanop de Bajkonoer lanceerbasis van de Russische Sojoez 3 ruimtecapsule met aan boord de Russische kosmonaut Georgy Beregovoy. Tijdens deze bemande ruimtevlucht werd een nieuw radaropsporingssysteem getest met behulp van de onbemande Sojoez 2 ruimtecapsule. De radar werkte perfect en het Sojoez 3 ruimtetuig naderde de Sojoez 2 tot op een afstand van ongeveer 200 meter. Na 64 omwentelingen om de Aarde te hebben gemaakt, keerde Beregovoy op 30 oktober 1968 terug naar de Aarde. Foto: Roscosmos

vrijdag 8 november

Het gebeurde toenLancering vanop de Cape Canaveral lanceerbasis van de Amerikaanse ruimtesonde Pioneer 9 voor onderzoek van de zonnewind, het magnetisch veld van de Zon en kosmische straling. Dit ruimtetuig functioneerde tot 1983. Foto: NASA

zaterdag 30 november

Het gebeurde toenDe European Launcher Development Organization (ELDO) slaagt er vanuit Australië niet in om een Europa raket in de ruimte te brengen. Tijdens deze testvlucht vanop de Woomera lanceerbasis wordt voor het eerst een Europa raket getest die uitgerust is met drie rakettrappen. Ook alle andere testvluchten met Europa raketten mislukken wat uiteindelijk leidt tot het stopzetten van het programma. Foto: ESA

donderdag 5 december

Het gebeurde toenEen Amerikaanse Delta raket brengt vanop de Cape Canaveral lanceerbasis de Highly Eccentric Orbit Satellite 1 (HEOS 1) in de ruimte voor onderzoek van magnetsiche velden, de zonnewind en kosmische straling. Deze 108 kilogram zware satelliet werd ontwikkeld door de European Space Research Organisation (ESRO) en werd uitgerust met verschillende wetenschappelijke instrumenten afkomstig uit vijf Europese landen. Foto: NASA

zaterdag 7 december

Het gebeurde toenEen Amerikaanse Atlas-Centaur raket brengt vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida het twee ton zware het Orbiting Astronomical Observatory 2 in de ruimte. Deze ruimtetelescoop, die de bijnaam 'Stargazer' kreeg, is tot begin 1973 operationeel en ontdekt ondermeer waterstofhalo's rond kernen van kometen. Foto: NASA

zaterdag 21 december

Het gebeurde toenLancering vanop het Kennedy Space Center in Florida van de Amerikaanse ruimtecapsule Apollo 8 met aan boord de drie astronauten Frank F. Borman, James A. Lovell en William A. Anders. Dit was de derde maal dat een krachtige Saturn V Maanraket werd gebruikt en was de eerste bemande ruimtevlucht waarbij mensen naar de Maan werden gebracht. Na ruim 20 uur in een baan om de Maan te hebben verbleven, werd uiteindelijk de terugreis naar Aarde aangevangen en landde de capsule op 27 december 1968 in de Stille Oceaan. Na hun terugkeer kregen de drie astronauten van het populaire magazine Time de titel "Men of the Year" en werden ze ontvangen op het Witte Huis. Foto: NASA

vrijdag 27 december

Het gebeurde toenDe Amerikaanse ruimtecapsule Apollo 8, met aan boord de drie astronauten astronauten Frank F. Borman, James A. Lovell en William A. Anders, keert na historische een ruimtevlucht rond de Maan terug naar de Aarde. Nadat de drie astronauten op 21 december werden gelanceerd, kwamen zij op 24 december aan in een baan om de Maan. Na ruim twintig uur in een baan om de Maan te hebben verbleven, werd de terugreis naar aarde aangevangen. Dit was de eerste maal in de geschiedenis dat astronauten een bezoek brachten aan de Maan. Foto: NASA

1969

zondag 5 januari

Het gebeurde toenDe Sovjet-Unie lanceert vanop de Bajkonoer lanceerbasis de onbemande Venusverkenner Venera 5. Op 16 mei 1969 kwam Venera 5 aan bij de planet Venus en stootte vervolgens de landingscapsule af. Na 53 minuten, op een hoogte tussen 26 en 24 kilometer en een luchtdruk van 26,1 bar, gaf de kleine landingscapsule de geest. Gedurende de 53 minute durende afdaling stuurde de sonde gegevens over de temperatuur, luchtdruk en chemische samenstelling van de dampkring Van Venus terug naar de Aarde. Foto: Roscosmos

vrijdag 10 januari

Het gebeurde toenLancering vanop de Bajkonoer lanceerbasis van een Russische Molniya draagraket met aan boord de Russische Venusverkenner Venera 6. Deze 1,1 ton zware ruimtesonde arriveert enkele maanden na zijn lancering bij de planeet Venus waar een kleine capsule wordt losgekoppeld zodat deze kan afdalen in de atmosfeer van Venus. Foto: Roscosmos

dinsdag 14 januari

Het gebeurde toenLancering vanop de Bajkonoer lanceerbasis van het Russische ruimtetuig Sojoez 4 met aan boord de kosmonaut Vladimir Shatalov. Het doel van deze missie was Sojoez 4 in de ruimte te laten koppelen met het Sojoez 5 ruimtetuig waarin zich drie kosmonauten bevonden zodat de kosmonauten door middel van een ruimtewandeling konden wisselen van ruimtevaartuig. Twee dagen na de lancering koppelden beide ruimtetuigen zich aan elkaar en begaven twee kosmonauten zich van de Sojoez 5 naar het Sojoez 4 ruimtevaartuig. Dit was de eerste maal in de geschiedenis dat twee bemande ruimtetuigen in een baan om de Aarde aan elkaar koppelden en dat een crew zich door middel van een ruimtewandeling van het ene ruimtetuig naar het andere begaf. Foto: Roscosmos

woensdag 15 januari

Het gebeurde toenLancering vanop de Bajkonoer lanceerbasis van het Russische ruimtetuig Sojoez 5 met aan boord de drie kosmonauten Boris Volynov, Aleksei Yeliseyev en Yevgeny Khrunov. Het doel van deze missie was Sojoez 5 in de ruimte te laten koppelen met het Sojoez 4 ruimtetuig waarin zich één kosmonaut bevond waarna kosmonauten door middel van een ruimtewandeling konden wisselen van ruimtevaartuig. Een dag na de lancering koppelden beide ruimtetuigen zich aan elkaar en begaven twee kosmonauten zich van de Sojoez 5 naar het Sojoez 4 ruimtevaartuig. Dit was de eerste maal in de geschiedenis dat twee bemande ruimtetuigen in een baan om de Aarde aan elkaar koppelden en dat een crew zich door middel van een ruimtewandeling van het ene ruimtetuig naar het andere begaf. Foto: Roscosmos

zaterdag 18 januari

Het gebeurde toenHet Russische ruimtetuig Sojoez 5 met aan boord kosmonaut Boris Volynov keert terug naar de Aarde en landt ongeveer 200 kilometer ten zuidoosten van Qostanaynaar. De Sojoez 5 terugkeercapsule kwam als gevolg van technische problemen met de remraketten veel te hard neer op de Aarde waardoor Boris Volynov er een gebroken kaak en enkele afgebroken tanden aan overhield. Tijdens de Sojoez 5 ruimtemissie koppelde het ruimtetuig zich in een baan om de Aarde vast aan de Sojoez 4 ruimtecapsule. Foto: Roscosmos

woensdag 22 januari

Het gebeurde toenLancering vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida van de Amerikaanse onbemande ruimtesonde Orbiting Solar Observatory 5 voor studie van de Zon. De satelliet werd net als zijn voorgangers gebouwd door Ball Aerospace en brandde op 2 april 1984 op in de atmosfeer van de Aarde. Alles samen werden tussen 1962 en 1975 8 van deze satellieten in de ruimte gebracht. Foto: NASA

maandag 24 februari

Het gebeurde toenLancering vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida van de Amerikaanse ruimtesonde Mariner 6. Op 31 juli 1969 vloog Mariner 6 op een afstand van 3 431 kilometer van het oppervlak van de planeet Mars. In totaal stuurde de 411 kilogram zware verkenner 75 foto's van de planeet Mars terug naar de Aarde. Samen met Mariner 7 maakte Mariner 6 deel uit van de eerste Amerikaanse gezamenlijke Marsmissie. Door deze twee scheervluchten wou Amerika zoveel mogelijk leren over de atmosfeer en het oppervlak van Mars. Daarnaast wouden ingenieurs met deze ruimtetuigen ook nieuwe technologie demonstreren die later zou gebruikt worden bij volgende Marsverkenners of andere planetaire sondes.Foto: NASA