Het gebeurde toen in...

1972

donderdag 2 maart

Het gebeurde toenVanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida wordt met behulp van een Atlas-Centaur draagraket de Amerikaanse ruimtesonde Pioneer 10 gelanceerd. Dit onbemande ruimtetuig vloog als eerste doorheen de planetoïdengordel en bereikte in 1973 als eerste de planeet Jupiter. Pioneer 10 vloog op 4 december 1974 uiteindelijk op een afstand van ongeveer 200 000 kilometer van de grootste planeet uit het zonnestelsel. Op 23 januari 2003, na een lange missie die bijna 31 jaar duurde, gaf NASA hun verkenner opdracht om het laatste nog functionerende wetenschappelijke instrument aan boord uit te schakelen. Er kwam geen reactie op hun signaal. Foto: NASA

zondag 16 april

Het gebeurde toenVanop het Kennedy Space Center in Florida wordt de Apollo 16 ruimtecapsule gelanceerd met aan boord de drie Amerikaanse astronauten John W. Young, Thomas K. Mattingly en Charles M. Duke. Op 21 april 1972 landde Young en Duke in het Descartes Highlands gebied op de Maan. Dit was de vijfde maal dat de Verenigde Staten mensen tot op het oppervlak van de Maan brachten. Tijdens deze missie werd bijna 96 kilogram aan bodemmonsters van de Maan mee terug genomen naar de Aarde. Foto: NASA

vrijdag 21 april

Het gebeurde toenDe Apollo 16 Maanlander, met aan boord de astronauten John W. Young en Charles M. Duke, maakt een succesvolle landing op het oppervlak van de Maan. De landing was bijna op een ramp uitgelopen doordat tijdens de laatste meters het zicht vrijwel nihil was door opstuivend maanstof (door de gassen uit de daalmotor). Na de landing bleek dat één poot van de Maanlander slechts drie meter naast een diepe krater was neergekomen. Uiteindelijk verbleven de twee astronauten 71 uur op het oppervlak van de Maan en brachten ze 96 kilogram aan bodemstalen terug naar de Aarde. Foto: NASA

donderdag 27 april

Het gebeurde toenDe Apollo 16 ruimtecapsule, met aan boord de astronauten John W. Young, Thomas K. Mattingly en Charles M. Duke, keert na een geslaagde missie naar de Maan terug naar de Aarde waarna ze in de Stille Oceaan worden opgepikt door het Amerikaanse schip USS Ticonderoga. Alles samen verbleven Young en Duke 71 uur op het oppervlak van de Maan en brachten zij 95 kilogram aan bodemmonsters van de Maan mee naar de Aarde. Young en Duke legden op het oppervmak van de Maan met hun Lunar Roving Vehicle ongeveer 26,7 kilometer af. Foto: NASA

donderdag 29 juni

Het gebeurde toenVanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt met behulp van een Molniya raket de Russische Prognoz 2 satelliet in de ruimte gebracht. Vanuit een hoge elliptische baan om de Aarde bestudeert de 845 kilogram zware satelliet de Zon en haar activiteit.

zaterdag 22 juli

Het gebeurde toenDe kleine landingscapsule van de Russische ruimtesonde Venera 8 begeeft zich in de atmosfeer van de planeet Venus. De dichte atmosfeer van Venus remde het ruimtetuig af waarna dit met behulp van een parachute een zachte landing maakte op het oppervlak van Venus. Na 50 minuten en 11 seconden bezweek Venera 8 lander door de hoge temperatuur en luchtdruk op Venus en verloor men radiocontact.

donderdag 10 augustus

Het gebeurde toenBoven de Amerikaanse staat Utah zien veel mensen overdag een heldere vuurbal dat wordt veroorzaakt door een meteoriet die op een afstand van slechts 57 kilometer boven het aardoppervlak vliegt. Dit evenement wordt ook de '1972 Great Daylight Fireball' genoemd. De meteoriet zou een diameter hebben gehad van enkele meters en kwam met een snelheid van 15 kilometer per seconde de atmosfeer van de Aarde binnen. Uiteindelijk verliet de meteoriet boven Alberta, Canada, opnieuw de atmosfeer van de Aarde.

vrijdag 10 november

Het gebeurde toenLancering door middel van een Amerikaanse Delta raket van de eerste Canadese communicatiesatelliet Anik 1. Dit was 's werelds eerste communicatiesatelliet voor nationaal gebruik. De satelliet zelf werd gebouwd door Hughes Aircraft Company en werd uitgerust met twaalf C-band transponders voor het doorsturen van televisiebeelden. Foto: NASA

dinsdag 5 december

Het gebeurde toenDe Zwitserse astronoom Paul Wild ontdekt de planetoïde 1866 Sisyphus. Deze tien kilometer grote planetoïde is de grootste van de Apollo groep en kruist de baan van de Aarde. Haar grootte is te vergelijken met de vermoedelijke doorsnede van de meteoriet die de Chicxulubkrater in Mexico veroorzaakte. Foto: Valérie Chételat

donderdag 7 december

Het gebeurde toenLancering vanop het Kennedy Space Center in Florida van de Amerikaanse ruimtecapsule Apollo 17 met aan boord de astronauten Eugene A. Cernan, Ronald E. Evans en Harrison H. Schmitt die van opleiding geoloog was. Dit was de laatste maal dat mensen tijdens het Apollo ruimteprogramma naar de Maan worden gebracht. Alles samen verbleven Schmitt en Cernan bijna 75 uur op de Maan. Tijdens deze laatste bemande Maanmissie werd een recordhoeveelheid aan Maanstenen naar de Aarde gebracht: 108 kilogram. Foto: NASA

maandag 11 december

Het gebeurde toenDe Amerikaanse Apollo 17 Maanlander, met aan boord de astronauten Eugene A. Cernan en Harrison H. Schmitt, landt op het oppervlak van de Maan nabij de maankrater Littrow in het Taurusgebergte. Schmitt was van opleiding geoloog waardoor deze laatste Apollo Maanvlucht een belangrijke wetenschappelijke doelstellingen had. Beide astronauten voerden drie Maanwandelingen uit en brachten 108 kilogram aan Maanstenen terug naar de Aarde. Met hun Maanwagen legden Cernan en Schmitt een afstand af op de Maan van 35 kilometer. Foto: NASA

1973

maandag 8 januari

Het gebeurde toenVanop de Bajkonoer lanceerbasis in Kazachstan lanceert de Sovjet-Unie een krachtige Proton raket met aan boord de Loena 21 Maanlander en de Loenochod 2 Maanrover. Dit is de tweede Russische Maanwagen die succesvol landt op het oppervlak van de Maan. Deze Loenochod 2 robotwagen stuurt vanop het Maanoppervlak 80 000 televisieopnamen en 86 panoramaopnamen terug naar de Aarde. De Maanwagen zelf had een gewicht van 840 kilogram en was een verbeterde versie van zijn voorganger die in november 1970 naar de Maan werd gebracht. Foto: Roscosmos

donderdag 15 februari

Het gebeurde toenLancering vanop de Bajkonoer lanceerbasis van een Molniya-M draagraket met aan boord de 900 kilogram zware Russische Prognoz 3 satelliet voor onderzoek van de Zon en röntgenstraling. Alles samen lanceerde de Sovjet-Unie tussen 1972 en 1985 tien wetenschappelijke Prognoz satellieten die ook werden gebruikt voor onderzoek van magnetische veld van de Aarde. Foto: Roscosmos

donderdag 15 maart

Het gebeurde toenIn de Amerikaanse staat Californië komt een object uit de hemel op een carport terecht. Er worden twee brokstukken teruggevonden die samen 56 gram wegen en afkomstig zijn van een meteoriet. Deze meteoriet krijgt de naam 'San Juan Capistrano'.

dinsdag 3 april

Het gebeurde toenHet Russische ruimtestation Saljoet 2 wordt vanop de Bajkonoer lanceerbasis in de ruimte gebracht. Dit militaire ruimtestation met civiele dekmantel kende meteen na de lancering al technische problemen waardoor dit nooit bezocht werd door kosmonauten. Vermoedelijk als gevolg van het dichtbij ontploffen van de laatste trap van Protonraket die het ruimtestation in zijn baan had gebracht, was het ruimtestation lek geraakt en viel de druk weg. Daarnaast begon het ruimtestation ook wild te tuimelen met op een gegeven moment dertig rotaties per minuut waardoor de zonnepanelen afgerukt werden. Saljoet 2 had een lengte van 14,5 meter, woog bij de lancering 18,6 ton en zond radiosignalen uit op een golflengte die normaal werd gebruikt door Sovjet spionagesatellieten.