Het gebeurde toen in...

1962

zaterdag 11 augustus

Het gebeurde toenVanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt de Vostok 3 ruimtecapsule gelanceerd met aan boord de Russische kosmonaut Andriyan Nikolayev. Een dag na de lancering van Vostok 3 volgde Vostok 4 met aan boord Pavel Popovich. De Vostok 3 en 4 voerden uiteindelijk de eerste gezamenlijke bemande ruimtevlucht uit in de geschiedenis van de ruimtevaart. Na bijna 4 dagen in de ruimte te hebben doorgebracht, keerde Nikolayev terug naar de Aarde. Foto: Roscosmos

maandag 27 augustus

Het gebeurde toenVanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida wordt de Amerikaanse Mariner 2 ruimtesonde in de ruimte gebracht. Deze ruimtevlucht was de eerste geslaagde poging om een andere planeet te bereiken. Zo bereikte Mariner 2 in december 1962 als eerste de planeet Venus en vloog het ruimtetuig Venus voorbij op een afstand van ongeveer 41 000 kilometer. Foto: NASA

woensdag 10 oktober

Het gebeurde toenDe Amerikaanse ruimtesonde Mariner 2 ontdekt op zijn reis naar de planeet Venus de zonnewind. Nadat dit onbemande ruimtetuig in augustus 1962 in de ruimte werd gebracht, vloog Mariner 2 op 14 december 1962 op een afstand van 34 773 kilometer van de planeet Venus. Foto: NASA

donderdag 13 december

Het gebeurde toenLancering vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida van de eerste Amerikaanse experimentele Relay communicatiesatelliet. Deze satelliet 81 centimeter grote kunstmaan werd in een baan om de Aarde gebracht met een perigeum van 1322 kikometer en een apogeum van 7440 kilometer. Eenmaal in de ruimte draaide de Relay 1 satelliet 167 maal per minuut om zijn as en kon deze slechts één TV-programma of 24 telefoongesprekken doorsturen. Met deze satelliet werd de eerste televisieuitzending van de Verenigde Staten naar Japan uitgezonden. Foto: NASA

vrijdag 14 december

Het gebeurde toenDe Amerikaanse ruimtesonde Mariner 2 vliegt op een afstand van 34 773 kilometer langs de planeet Venus. Dit was de eerste maal dat de Verenigde Staten er in slaagden om een onbemand ruimtetuig tot bij een andere planeet te brengen. Wetenschappers ontdekten aan de hand van deze missie dat de zonnewind in de interplanetaire ruimte continu voortraast en dat kosmisch stof hier veel minder voorkomt dan in de directe nabijheid van de Aarde. Ook ontdekte men dat Venus een kurkdroge planeet moest zijn met een ononderbroken wolkendek dat tot 60 kilometer hoogte reikte. NASA ontving op 3 januari 1963 het laatste signaal van Mariner 2 toen de ruimtesonde zich op een afstand van 87,4 miljoen kilometer van de Aarde bevond. Foto: NASA

zondag 16 december

Het gebeurde toenLancering vanop het Wallops Island lanceercomplex van de Amerikaanse satelliet S 55B (Explorer 16) voor onderzoek naar micrometeorieten. Dit was de tweede satelliet die door NASA werd ontwikkeld voor de studie van micrometeorieten in de ruimte. De satelliet had aan diameter van 61 centimeter, was 1,9 meter lang en woog bij de lancering 100 kilogram. Explorer 16 functioneerde zeven maanden en slaagde in al zijn doelen. Foto: NASA

1963

woensdag 15 mei

Het gebeurde toenVanop het Kennedy Space Center in Florida wordt een Mercury ruimtecapsule in de ruimte gebracht (Faith 7) met aan boord de Amerikaanse astronaut Gordon Cooper. Na de geslaagde lancering maakte Cooper 22 omwentelingen om de Aarde en keerde hij aan boord van zijn kleine capsule op 17 mei 1963 terug naar de Aarde. Tijdens de laatste omwentelingen van deze bemande ruimtevlucht viel een aantal instrumenten uit en er trad kortsluiting op. Cooper slaagde er echter in om een perfecte landing uit te voeren. Foto: NASA

zondag 16 juni

Het gebeurde toenVanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt de Russische ruimtecapsule Vostok 6 gelanceerd. Aan boord bevindt zich Valentina Tereshkova die hierdoor 's werelds eerste vrouw in de ruimte wordt. De missie duurt bijna drie dagen en Tereshkova vliegt tot op minder dan vijf kilometer afstand van Vostok 5 ruimtecapsule. Vlak voor het einde van de vlucht werd Teresjkova, geheel volgens plan, met een schietstoel uit de daalcabine geschoten en landde ze per parachute veilig op aarde, midden op de collectieve boerderij Pavinskij. Dit was de laatste missie uit het Russische Vostokprogramma. Foto: Roscosmos

vrijdag 19 juli

Het gebeurde toenDe Amerikaanse testpiloot Joseph A. Walker vliegt met het X-15 raketvliegtuig tot op een hoogte van 106 kilometer. Hierdoor is Walker nu ook officieel een 'astronaut'. Dit was de eerste maal dat het X-15 raketvliegtuig zich officieel in de ruimte begaf. Foto: USAF

donderdag 22 augustus

Het gebeurde toenDe Amerikaanse piloot Joseph A. Walker bereikt met het X-15 raketvliegtuig een recordhoogte van 107, 8 kilometer. Hierdoor draagt Joseph A. Walker ook officieel de titel van astronaut. Foto: NASA

1964

donderdag 30 januari

Het gebeurde toenVanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida wordt de Amerikaanse Maanverkenner Ranger 6 in de ruimte gebracht. De Ranger 6 werkte bijna geheel volgens plan en sloeg zoals voorzien in op de Maan. Het ruimtetuig woog 365 kilogram en werd uitgerust met zes camera's voor het maken van beelden van het Maanoppervlak. Tot grote teleurstelling van NASA zond de verkenner geen enkele foto van de oppervlakt van de Maan terug naar de Aarde. Na later onderzoek bleek dat wellicht tijdens de lancering een onderdeel was doorgebrand waardoor het TV-systeem werd vernield. Foto: NASA

zondag 2 februari

Het gebeurde toenDe Amerikaanse Maanverkenner Ranger 6 slaat zoals gepland in op het oppervlak van de Maan. Tot grote teleurstelling van NASA zond deze verkenner geen enkele foto van de oppervlakte van de Maan terug naar de Aarde. Ranger 6 woog 365 kilogram en beschikte over zes camera's. Na later onderzoek bleek dat wellicht tijdens de lancering een cruciaal onderdeel was doorgebrand waardoor het TV-systeem werd vernield. Als gevolg van het mislukken van de Ranger 6 missie kreeg NASA toestemming voor de lancering van de Rangers 7, 8 en 9. Foto: NASA

dinsdag 28 juli

Het gebeurde toenVanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida wordt de Amerikaanse Ranger 7 ruimtesonde gelanceerd. Na een succesvolle lancering naderde Ranger 7 drie dagen later de Maan. In de laatste negentien minuten van zijn vlucht werden de camera's ingeschakeld en stuurde het ruimtetuig 4 316 foto's naar de Aarde van het Maanoppervlak. Foto: NASA

maandag 12 oktober

Het gebeurde toenLancering van de Russische Voskhod 1 ruimtecapsule met aan boord voor het eerst drie kosmonauten. De drie kosmonauten, Vladimir Komarov, Konstantin Feoktistov en Boris Yegorov, voerden tijdens hun ruimtevlucht ondermeer biomedische experimenten uit en onderzochten hoe een crew in de ruimte het best kan samenwerken. Na zestien omwentelingen om de Aarde keerde de Voskhod 1 capsule vervroegd terug naar de Aarde als gevolg van politieke ophef in de Sovjet-Unie en klachten over een te kleine ruimtecapsule. Foto: Roscosmos

donderdag 5 november

Het gebeurde toenLancering vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida van de Amerikaanse ruimtesonde Mariner 3. Het ruimtetuig raakte niet goed los van de raket waardoor de planeet Mars nooit werd bereikt. Foto: NASA

De Nederlandse ruimtevaarder André Kuipers gaat aan boord van de Sojoez TMA-4 ruimtecapsule voor een eerste keer de ruimte in. Tijdens zijn eerste ruimtemissie verblijft hij enkele dagen aan boord van het internationale ruimtestation ISS in het kader van de DELTA missie. De naam 'DELTA' is een acroniem voor Dutch expedition for life science, technology and atmospheric research maar verwijst ook naar de rivierdelta van Nederland. Gedurende het verblijf van André Kuipers aan boord van het ISS voert hij wetenschappelijke experimenten uit op vlak van biologie, geneeskunde, technologische ontwikkeling, natuurkunde en aardobservatie. Foto: ESA