Het gebeurde toen in...

1967

maandag 9 oktober

Het gebeurde toenDe Amerikaanse ruimtesonde Lunar Orbiter 3 slaat te pletter op de Maan. Alvorens dit onbemande ruimtetuig te pletter sloeg op de Maan stuurde deze ruimtesonde 149 overzichtsopnamen en 477 detailopnamen van de Maan terug naar de Aarde. Foto: NASA

dinsdag 17 oktober

Het gebeurde toenDe Amerikaanse piloot William "Pete" Knight bereikt met het X-15 raketvlieg een hoogte van 85,5 kilometer. Het 15,4 meter lange X-15 raketvliegtuig werd gebouwd door de twee bedrijven North American Aviation en Reaction Motors en was een van de belangrijkste experimentele vliegtuigen van NASA en de Amerikaanse luchtmacht. De X-15 werd onder de vleugel van een B-52-bommenwerper tot op grote hoogte gebracht en vandaar gelanceerd. Foto: NASA

donderdag 19 oktober

Het gebeurde toenDe Amerikaanse ruimtesonde Mariner 5 vliegt langs de planeet Venus en ontdekt een hoge atmosferische druk op Venus (90 maal die van de Aarde). Oorspronkelijk was Mariner 5 bedoeld als back-up voor de Mariner 4 missie naar Mars. Doordat de Mariner 4 missie vlekkeloos verliep, stuurde men Mariner 5 naar de planeet Venus. Na de passage van Mariner 5 langs Venus onderhield NASA contact met dit ruimtetuig tot 4 december 1967 waarna men radiocontact verloor. Foto: NASA

dinsdag 7 november

Het gebeurde toenLancering van de Amerikaanse ruimtesonde Surveyor 6 die enkele dagen later succesvol landt op het oppervlak van de Maan. Surveyor 6 was het eerste ruimtetuig dat terug opsteeg vanop het oppervlak van de Maan om enkele meters verder opnieuw te landen. Foto: NASA

donderdag 9 november

Het gebeurde toenLancering van de Amerikaanse onbemande ruimtecapsule Apollo 4. Tijdens deze lancering werd voor het eerst een krachtige Saturn V raket gebruikt die later voor het eerst mensen naar de Maan zal brengen. Tijdens deze testmissie werd ondermeer het hitteschild van de Apollo 4 ruimtecapsule uitvoerig getest toen de capsule terugkeerde naar de Aarde. Foto: NASA

woensdag 15 november

Het gebeurde toenDe Amerikaanse piloot Michael J. Adams komt om het leven tijdens een vlucht met het X-15 raketvliegtuig. Tijdens deze vlucht kwam de X-15 bij terugkeer in de aardatmosfeer in een spin terecht waarna het toestel op een hoogte van twintig kilometer de extreme g-krachten niet meer aan kon en in stukken brak. Net voor zijn crash had Adams met zijn X-15 raketvliegtuig een hoogte bereikt van 81 kilometer. Foto: NASA

woensdag 29 november

Het gebeurde toenEen Amerikaanse Redstone-Sparta raket brengt vanop de Woomera lanceerbasis in Australië de eerste Australische satelliet genaamd WRESAT in de ruimte. Deze kleine kunstmaan had een gewicht van 45 kilogram en werd ontwikkeld om nieuwe technologieën te testen. WRESAT brandt na een succesvolle missie op 10 januari 1968 op in de atmosfeer van de Aarde. Dankzij deze geslaagde missie wordt Australië de zevende natie ter wereld dat een satelliet in een baan om de Aarde heeft.

woensdag 13 december

Het gebeurde toenEen Amerikaanse Delta raket brengt vanop de Cape Canaveral lanceerbasis de Pioneer 8 satelliet in de ruimte voor onderzoek van de zonnewind, het magnetische gebied van de zon en de kosmische straling. NASA legde op 22 augustus 1996 voor het laatste contact met deze 146 kilogram zware satelliet. Foto: NASA

maandag 18 december

Het gebeurde toenAmerikaanse vluchtleiders verliezen het contact met de Surveyor 5 Maanlander nadat deze op 8 september 1967 een zachte landing had gemaakt in het Mare Tranquillitatis gebied op de Maan. Dit was de derde succesvolle Maanlander uit het Amerikaanse Surveyor Maanprogramma. Tijdens de Surveyor 5 missie werd onderzoek verricht naar de samenstelling van de Maanbodem en stuurde het 283 kilogram zware ruimtetuig meer dan 19 000 foto's terug naar de Aarde. Foto: NASA

1968

woensdag 10 januari

Het gebeurde toenDe Amerikaanse Maanverkenner Surveyor 7 landt succesvol op het oppervlak van de Maan. Surveyor 7 is de vijfde succesvolle lander uit het Amerikaanse Surveyor ruimteprogramma. Tijdens zijn missie stuurde het ruimtetuig meer dan 21 000 foto's naar de Aarde en worden er metingen uitgevoerd met de Alpha-Scattering Surface Analyzer en de Soil Mechanics Surface Sampler. Op 21 februari 1968 verloor NASA alle contact met Surveyor 7. Foto: NASA

maandag 22 januari

Het gebeurde toenLancering vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida van het Amerikaanse onbemande Apollo 5 ruimtetuig. Dit was de eerste onbemande testmissie uit het Apollo Maanprogramma waarbij de Apollo Lunar Module in de ruimte werd gebracht. De missie duurde 11 uur en 10 minuten en had als doel om de Maanlander en zijn raketmotor te testen. Foto: NASA

woensdag 27 maart

Het gebeurde toenDe Russische kosmonaut en 's werelds eerste ruimtevaarder Joeri Gagarin komt op 34-jarige leeftijd om het leven bij een ongeluk met een MiG-15 straaljager. De exacte oorzaak van het ongeluk is nooit bekend geworden. Gagarin liet vrouw en twee kinderen achter. De as van Gagarin werd bijgezet in de muur van het Kremlin. Elk jaar op 12 april, de Dag der Kosmonauten, wordt er een krans gelegd. Op 12 april 1961 werd Gagarin de eerste mens in de ruimte aan boord van de Vostok 1 ruimtecapsule.

donderdag 4 april

Het gebeurde toenVanop het Kennedy Space Center in Florida wordt de Apollo 6 ruimtecapsule in de ruimte gebracht. Dit was de tweede en laatste onbemande testvlucht van de krachtige Saturnus V Maanraket. Twee minuten na de start waren er gedurende ongeveer 30 seconden zware pogo-oscillaties die ontstaan door fluctuaties in de stuwkracht van de motoren. Deels veroorzaakt door de pogo-oscillaties ontstonden problemen in de koppeling naar de Commando en Service Module (CSM) en het model op ware grootte van de Lunar Module. Door camera's werd vastgesteld dat na enkele minuten diverse stukken losraakten en vielen. Als gevolg van de problemen bij de lancering waren de CSM en derde trap in een 178 bij 367 kilometer hoge baan terechtgekomen in plaats van de geplande 160 km cirkelvormige baan. Foto: NASA

donderdag 16 mei

Het gebeurde toenLancering vanop de Vandenberg lanceerbasis in Californië van de Europese satelliet ESRO 2b door middel van een Amerikaanse Scout B raket. Deze 89 kilogram zware satelliet werd ontwikkeld door de European Space Research Organisation (ESRO) en werd uitgerust met zeven wetenschappelijke instrumenten voor astronomisch onderzoek. Na 16 282 omwentelingen om onze planeet te hebben gemaakt, brandde ESRO 2b op 8 mei 1971 op in de atmosfeer van de Aarde. Foto: ESA

zondag 15 september

Het gebeurde toenVanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt het onbemande Russische ruimtetuig Zond 5 gelanceerd met aan boord ondermeer zaden, planten, insecten en schildpadden. Het ruimtetuig vloog op 18 september 1968 op een afstand van 1 950 kilometer boven het Maanoppervlak. Zond 5 werd uiteindelijk het eerste ruimtetuig dat rond de Maan vloog en vervolgens terugkeerde naar de Aarde.