Het gebeurde toen in...

1965

donderdag 14 oktober

Het gebeurde toenDe Amerikaanse piloot Joe H. Engle bereikt met het X-15 raketvliegtuig een hoogte van 81,1 kilometer. Het 15,4 meter lange X-15 raketvliegtuig werd gebouwd door de twee bedrijven North American Aviation en Reaction Motors en was een van de belangrijkste experimentele vliegtuigen van NASA en de Amerikaanse luchtmacht. De X-15 werd onder de vleugel van een B-52-bommenwerper tot op grote hoogte gebracht en vandaar gelanceerd. Foto: NASA

vrijdag 26 november

Het gebeurde toenLancering vanuit Algerije van de Franse satelliet Asterix door middel van een Franse Diamant raket. Hierdoor wordt Frankrijk, na de Sovjet-Unie en de Verenigde Staten, het derde land ter wereld dat satellieten op eigen kracht in de ruimte kan brengen. De satelliet had een gewicht van 42 kilogram en werd probleemloos tot in een elliptische baan om de Aarde gebracht met een apogeum dat zich op 1 697 kilometer van het aardoppervlak bevond.

woensdag 15 december

Het gebeurde toenLancering vanop de Cape Canaveral lanceerbasis van de Amerikaanse ruimtecapsule Gemini 6A met aan boord de twee astronauten Walter M. Schirra en Thomas P. Stafford. Tijdens deze ruimtevlucht wordt voor het eerst een zogeheten "rendez-vous" manoeuvre uitgevoerd met een ander Gemini ruimtetuig. De twee ruimtevaartuigen ontmoetten elkaar in de ruimte op enkele meters afstand. Dit was de vijfde van tien bemande ruimtevluchten in het kader van het Amerikaanse Gemini ruimteprogramma. Foto: NASA

donderdag 16 december

Het gebeurde toenEen Amerikaanse Delta raket brengt vanop de Cape Canaveral lanceerbasis de Pioneer 6 satelliet in de ruimte voor onderzoek van de zonnewind, het magnetische gebied van de Zon en kosmische straling. Met deze gegevens gingen wetenschappers proberen de structuur en de stroom van zonnewinden beter te begrijpen. Pioneer 6 had een gewicht van 146 kilogram en een diameter van 94 centimeter. Foto: NASA

vrijdag 17 december

Het gebeurde toenVanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt de 100ste militaire Russische satelliet gelanceerd (Kosmos 100). Eenmaal in de ruimte krijgen alle Russische militaire satellieten de benaming 'Kosmos' met een opeenvolgend nummer. Tijdens deze lancering wordt de derde Russische Meteor-1 weersatelliet met behulp van een Vostok draagraket in een lage baan om de Aarde gebracht.

1966

vrijdag 14 januari

Het gebeurde toenOverlijden van de Sovjet-Russische natuurkundige en ingenieur Sergej Koroljov die wordt aanzien als de grondlegger van de ruimtevaart in de Sovjet-Unie. Onder zijn leiding werden in 1957 de eerste Russische intercontinentale raket en de eerste Spoetnik gelanceerd. Ook was hij nauw betrokken bij de selectie van de eerste Russische kosmonauten. Hij stond eveneens aan het hoofd van Russische projecten voor bemande ruimteschepen als Vostok, Voskhod en Sojoez waarmee ondermeer de eerste mens en de eerste vrouw in de ruimte warden gebracht.

woensdag 16 maart

Het gebeurde toenLancering vanop het Kennedy Space Center in Florida van de Amerikaanse ruimtecapsule Gemini 8 met aan boord de astronauten Neil A. Armstrong en David R. Scott. Tijdens deze bemande ruimtevlucht werd in een baan om de Aarde de eerste koppeling met een ander ruimtetuig uitgevoerd. Kort na de koppeling merkten de astronauten op dat ze aan rondtollen waren als gevolg van een probleem met een stuurraket waarna de Gemini 8 ruimtecapsule zich losmaakte van de Agena rakettrap en de astronauten vroeger dan gepland terugkeerden naar de Aarde. Foto: NASA

donderdag 31 maart

Het gebeurde toenLancering vanop de Bajkonoer lanceerbasis van de Russische ruimtesonde Loena 10. Deze satelliet wordt op 3 april 1966 de eerste kunstmatige satelliet van de Maan. Loena 10 verzamelde tijdens zijn missie gegevens over de sterkte van het magnetisch veld van de Maan, de stralingsgordels en de aard van maanstenen (die bleken vergelijkbaar met aardse basaltblokken). Belangrijk was vooral de ontdekking van de Mascons. Dit waren gebieden met een grote dichtheid die zich ter plaatse van de maria tot honderden kilometers diep onder het oppervlak uitstrekken. Foto: Roscosmos

zondag 3 april

Het gebeurde toenDe Russische ruimtesonde Luna 10 wordt het eerste ruimtetuig dat zich in een baan om de Maan begeeft. Hierdoor is Luna 10 de eerste artificiële satelliet van de Maan. Loena 10 verzamelde tijdens zijn missie gegevens over de sterkte van het magnetisch veld van de Maan, de stralingsgordels en de aard van maanstenen (die bleken vergelijkbaar met aardse basaltblokken). Belangrijk was vooral de ontdekking van de Mascons. Dit waren gebieden met een grote dichtheid die zich ter plaatse van de maria tot honderden kilometers diep onder het oppervlak uitstrekken. Foto: Roscosmos

vrijdag 8 april

Het gebeurde toenLancering vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida van de eerste Amerikaanse Orbiting Astronomical Observatory (OAO) ruimtetelescoop. Een stroompanne aan boord van deze satelliet leidde drie dagen na de lancering al tot het einde van deze missie. Op 7 december 1968 werd het Orbiting Astronomical Observatory 2 in de ruimte gebracht die tot januari 1973 succesvol functioneerde. Foto: NASA

maandag 30 mei

Het gebeurde toenVanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida wordt met behulp van een Atlas-Centaur raket de Amerikaanse ruimtesonde Surveyor 1 gelanceerd. Op 2 juni 1966 maakte dit onbemande ruimtetuig een zachte landing op het Maanoppervlak. Dit was de eerste Amerikaanse landing op een ander hemellichaam. Surveyor 1 stuurde foto's van het Maanoppervlak terug naar de Aarde en verzond gegevens betreffende draagkracht en radarreflectie van de Maanbodem. Foto: NASA

vrijdag 3 juni

Het gebeurde toenDe twee Amerikaanse astronauten Thomas P. Stafford en Eugene A. Cernan worden aan boord van de Gemini 9 ruimtecapsule succesvol in de ruimte gebracht vanop de Cape Canaveral lanceerbasis. Tijdens deze zevende bemande Gemini ruimtemissie voert Eugene A. Cernan ondermeer een ruimtewandeling uit die meer dan twee uur duurt. Cernans ruimtewandeling werd echter al vanaf het begin geplaagd door problemen. Omdat hij geen grip had aan de buitenzijde van het ruimtevaartuig kon hij niet goed manoeuvreren. Doordat hij zich sterk moest inspannen besloeg zijn helm aan de binnenzijde waardoor hij niets meer kon zien. Met veel moeite kon hij weer terug in de capsule begeven. Foto: NASA

maandag 20 juni

Het gebeurde toenIn de Belgische stad Leuven overlijdt de Belgische katholieke priester, astronoom, kosmoloog en natuurkundige Georges Henri Joseph Edouard Lemaître. Zijn belangrijkste wetenschappelijke bijdragen leverde hij aan de algemene relativiteitstheorie en aan de kosmologie door zijn hypothese van het uitdijende heelal en als grondlegger van de oerknaltheorie.

dinsdag 5 juli