NGC 6946

NGC 6946 NGC 6946

NGC 6946 is een prachtig spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Cepheus van magnitude 8.9. Dit sterrenstelsel, met de bijnaam 'Fireworks Galaxy', is een mooi voorbeeld van een zogeheten 'face-on' stelsel. Dit wil zeggen dat wij zo goed als recht op het stelsel kijken en zo goed de spiraalstructuur kunnen waarnemen. NGC 6946 staat op een afstand van 22,5 miljoen lichtjaar van de Aarde en ligt op de grens van de sterrenbeelden Cepheus en Cygnus. In een binoculair is bij heel donkere omstandigheden de spiraalstructuur van dit sterrenstelsel al mooi te zien. Ons zicht op dit stelsel wordt echter wel stevig verstoord door interstellair stof afkomstig van ons eigen Melkwegstelsel. Een ander leuk weetje over dit deep-sky object is dat dit stelsel een recordhouder is op vlak van supernova's. De afgelopen decennia werden er al negen supernova's waargenomen in NGC 6946. Dit sterrenstelsel werd op 9 september 1798 ontdekt door de Duits-Britse astronoom William Herschel.

Sterrenbeeld: Cepheus

Cepheus

Roy Tucker, David J. Tholen en Fabrizio Bernardi ontdekken de planetoïde 99942 Apophis. Deze aardscheerder, die tot de Aten-planetoïden behoort, draait in 323 dagen om de zon, waarbij haar baan tweemaal per jaar die van de Aarde snijdt. Op basis van de helderheid werd de diameter op 410 meter geschat, later werd de afmeting bijgesteld naar 325 meter. De eerste waarnemingen van de planetoïde wezen op een relatief grote kans dat Apophis in 2029 de aarde zou raken. Latere waarnemingen brachten de mogelijk inslagdatum op 2036 en lieten de kans op een inslag op de aarde of maan variëren van 1,6% tot praktisch 0.

NGC 7026