NGC 40

NGC 40 NGC 40 Foto: Misti Mountain Observatory

NGC 40 werd ontdekt in 1788 door de Duits-Britse astronoom William Herschel en is een planetaire nevel in het sterrenbeeld Cepheus. Dit deep-sky object, dat ook gekend is onder de naam 'Caldwell 2', bevindt zich op een afstand van 3 500 lichtjaar van de Aarde en de leeftijd ervan wordt geschat op 4 500 jaar. Aan de hemelboog meet dit deep-sky object 0,6 boogseconden. NGC 40 heeft een helderheid van magnitude 12. De halo rondom NGC 40 is veel groter en is ontstaan door vroegere uitstotingen van gas. De centrale ster heeft een massa van ongeveer 0,7 maal die van de Zon en een oppervlaktetemperatuur van ongeveer 50 000 graden Celsius. Sterrenkundigen vermoeden dat er binnen 30 000 jaar van deze planetaire nevel enkel nog een witte dwerg ster zal overblijven. Waarnemers op een donkere locatie met kleinere telescopen of binoculairen zien NGC 40 als een wazige vlek. Om de centrale ster waar te nemen, is minstens een 20 centimeter telescoop nodig.

Sterrenbeeld: Cepheus