Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 96 Messier 96 Foto: Siggi Kohlert

M96 is de helderste van een kleine groep sterrenstelsels die samen de Leo-1 groep vormen in het sterrenbeeld Leo (Leeuw). Ook M95 en M105 behoren tot dezelfde cluster. Het spiraalvormig sterrenstelsel M96 staat op een afstand van ongeveer 41 miljoen lichtjaar (afstand bepaald door Cepheïdemetingen met de Hubble Space Telescope) van de Aarde. De afstand tot M95, de naaste buur van M96, bedraagt 35,5 miljoen lichtjaar. Hiermee heeft men de afstand tot de Leo-1 groep bepaald op 38 miljoen lichtjaar. Het sterrenstelsel heeft een absolute magnitude van -21,2 en heeft een diameter van ongeveer 100 000 lichtjaar.

Sterrenbeeld: Leo

Leo

Op 20 maart 1781 ontdekte de Franse kometenjager Pierre Méchain M96. Vier dagen later voegde Charles Messier het sterrenstelsel toe aan zijn bekende lijst van komeetachtige objecten. De sterrenkundige Lord Rosse was de eerste die er in slaagde om de spiraalstructuur te zien van dit object.

M95 en M96 zijn niet zo eenvoudig terug te vinden aan de nachtelijke hemel. Men kan ze lokaliseren enkele graden ten zuiden van het 'lichaam van de leeuw' dat het sterrenbeeld Leo vormt. In een binoculair ziet men het trio van sterrenstelsels in eenzelfde beeldveld. In een middelgrote telescoop toont M96 zich als een licht ovaal nevelvlekje met een verlengde, stellaire kern. Om de spiraalstructuur te kunnen waarnemen, heeft men een grote telescoop nodig en een zeer donkere hemel.

Messier 96Foto: ESO