Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 96 Messier 96 Foto: Siggi Kohlert

M96 is de helderste van een kleine groep sterrenstelsels die samen de Leo-1 groep vormen in het sterrenbeeld Leo (Leeuw). Ook M95 en M105 behoren tot dezelfde cluster. Het spiraalvormig sterrenstelsel M96 staat op een afstand van ongeveer 41 miljoen lichtjaar (afstand bepaald door Cepheïdemetingen met de Hubble Space Telescope) van de Aarde. De afstand tot M95, de naaste buur van M96, bedraagt 35,5 miljoen lichtjaar. Hiermee heeft men de afstand tot de Leo-1 groep bepaald op 38 miljoen lichtjaar. Het sterrenstelsel heeft een absolute magnitude van -21,2 en heeft een diameter van ongeveer 100 000 lichtjaar.

Sterrenbeeld: Leo

Leo

Op 20 maart 1781 ontdekte de Franse kometenjager Pierre Méchain M96. Vier dagen later voegde Charles Messier het sterrenstelsel toe aan zijn bekende lijst van komeetachtige objecten. De sterrenkundige Lord Rosse was de eerste die er in slaagde om de spiraalstructuur te zien van dit object.

M95 en M96 zijn niet zo eenvoudig terug te vinden aan de nachtelijke hemel. Men kan ze lokaliseren enkele graden ten zuiden van het 'lichaam van de leeuw' dat het sterrenbeeld Leo vormt. In een binoculair ziet men het trio van sterrenstelsels in eenzelfde beeldveld. In een middelgrote telescoop toont M96 zich als een licht ovaal nevelvlekje met een verlengde, stellaire kern. Om de spiraalstructuur te kunnen waarnemen, heeft men een grote telescoop nodig en een zeer donkere hemel.

Messier 96Foto: ESO

Dit gebeurde vandaag in 1970

Vanop de Jiuquan lanceerbasis wordt de eerste Chinese satelliet, genaamd Dong Fang Hong I, succesvol in een baan om de Aarde gebracht. Hierdoor werd China op dat moment het vijfde land ter wereld, na de Sovjet-Unie, de Verenigde Staten, Frankrijk en Japan, dat op eigen kracht een satelliet in de ruimte kon brengen. Deze eerste Chinese satelliet had een gewicht van 173 kilogram en werd ontwikkeld om satelliettechnologie uit te testen alsook om de atmosfeer te onderzoeken. Op 14 mei 1970 stopte de satelliet met het uitzenden van signalen.

M63, ook gekend als NGC 5055, is een spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Canes Venatici (Jachthonden) en draagt ook de naam 'Zonnebloemsterrenstelsel' (Sunflowergalaxy' in het Engels). Dit sterrenstelsel maakt wellicht…