Geschreven door  Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 35 Messier 35 Foto: Bob Birkit

M35, ook gekend als NGC 2168, is grote en heldere open sterrenhoop in het sterrenbeeld Gemini (Tweelingen). De sterrenhoop bevindt zich op een afstand van ongeveer 2 500 lichtjaar van de Aarde en heeft een werkelijke diameter van35 lichtjaar. De helderste leden van M35 hebben een absolute magnitude van -2. Dit zijn dan voornamelijk jonge blauwe sterren. De helderste van de meer dan dan 500 sterren is een gele reus van magnitude 8,6. De leeftijd van M35 wordt geschat op enkele miljoenen jaren.

Sterrenbeeld: Gemini

Gemini

Het is niet helemaal zeker wie M35 heeft ontdekt maar men vermoed dat dit De Chéseaux was in 1746. De sterrenhoop werd op 30 augustus 1764 geobserveerd door Charles Messier die het in zijn lijst van komeetachtige objecten opnam.

Op een donkere, maanloze nacht is het mogelijk om M35 met het blote oog waar te nemen. De sterrenhoop bevindt zich n de buurt van de ster µ Geminorum. Met een binoculair toont de sterrenhoop zich als een neveltje met enkele zwakke sterren in. Reeds met een kleine telescoop is het te doen om de sterrenhoop volledig op te lossen. Op een halve graad van M35 vindt men NGC 2158 terug. Dit is een zwakkere open sterrenhoop.

De Amerikaanse piloot Joe H. Engle bereikt met het X-15 raketvliegtuig een hoogte van 81,1 kilometer. Het 15,4 meter lange X-15 raketvliegtuig werd gebouwd door de twee bedrijven North American Aviation en Reaction Motors en was een van de belangrijkste experimentele vliegtuigen van NASA en de Amerikaanse luchtmacht. De X-15 werd onder de vleugel van een B-52-bommenwerper tot op grote hoogte gebracht en vandaar gelanceerd. Foto: NASA