Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 83 Messier 83 Foto: Fred Calvert / Cold Spring Observatory

M83 is een sterrenstelsel in het sterrenbeeld Hydra (Waterslang) dat deels een spiraal en deels een balkspiraalstelsel is. Doordat we het sterrenstelsel langs boven bekijken, zijn de spiraalarmen duidelijk zichtbaar. Op fotografische opnames is de spiraalstructuur dan ook duidelijk zichtbaar samen met talrijke rode en blauwe nevels waarin massaal nieuwe sterren ontstaan. M83 is ook bekend onder de naam 'Zuidelijk Windmolenstelsel' vanwege de opvallende gelijkenis met M33 in Triangulum. Het sterrenstelsel maakt deel uit van de Centaurus-groep van sterrenstelsels dat gedomineerd wordt door Centaurus A (NGC 5128). Momenteel zijn er reeds een zestal supernovae ontdekt in M83. Dit stelsel bevindt zich op een afstand van 15 miljoen kilometer van de Aarde.

Sterrenbeeld: Hydra

Hydra

Het sterrenstelsel werd in 1751 of 1752 (de precieze datum is onzeker) ontdekt door Nicholas Louis de la Caille. De Franse kometenjager Charles Messier voegde dit object in 1781 toe aan zijn bekende catalogus.

M83 is niet het eenvoudigste object om te localiseren aangezien het zich in het grootste sterrenbeeld bevindt. De beloning om M83 te vinden, is erg groot aangezien dit één van de beste sterrenstelsels is om met een kleine telescoop waar te nemen. Binoculairen tonen M83 als een zwak wazig plekje maar een telescoop is vereist om een glimp op te vangen van de spiraalarmen en de donkere stoflanen.

Dit gebeurde vandaag in 1973