Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 106 Messier 106 Foto: Siggi Kohlert

M106 is een groot en prachtig spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Canes Venatici (Jachthonden) dat op een afstand van 25 miljoen lichtjaar van de Aarde staat. Heldere blauwe 'knotsen' aan het einde van de spiraalarmen van M106 zijn plaatsen waar massaal nieuwe sterren worden gevormd. Deze stervormingsgebieden kunnen echter enkel gezien worden op foto's gemaakt door grote telescopen of ruimtetelescopen. In het centrum van M106 bevindt zicht een zwart gat met een massa van 35 miljoen zonnemassa's. M106 beweegt zich van ons af met een snelheid van 537 km/s.

Sterrenbeeld: Canes Venatici

Canes Venatici

Het sterrenstelsel kwam oorspronkelijk niet voor in de bekende Messierlijst. M107 werd in 1947 uiteindelijk aan de originele 103 objecten toegevoegd op aanraden van M.S. Hogg.

M106, ook gekend als NGC 4258, is niet zo moeilijk terug te vinden aan de nachtelijke hemel. Men vindt het sterrenstelsel anderhalve graad ten zuiden van de heldere ster 3 CVn. Reeds in een binoculair zien we het sterrenstelsel als een zwak vlekje. Eigenaars van telescopen kunnen het object in al zijn glorie bewonderen. Let wel op: M106 verdraagt geen heel grote vergrotingen. Door een telescoop ziet men een grote kern omgeven door een veel minder heldere ovale halo. Met een grotere telescoop zijn de twee spiraalarmen zichtbaar. In de nabije omgeving van M106 zijn er verschillende andere sterrenstelsels waarneembaar waarvan er drie te zien zijn met behulp van kleine kijkers. NGC 4346 en NGC 4220 zijn reeds in een 10 cm refractor zichtbaar bij een vergroting van 60x. NGC 4217 is iets moeilijker, maar te doen met telescopen groter dan 10 cm.

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt met behulp van een Proton-K draagraket de Russische ruimtesonde Mars 2 gelanceerd. Na een geslaagde reis naar de 'rode planeet' kwam Mars 2 op 27 november 1971 aan bij de planeet Mars. Op diezelfde dag nog werd een kleine lander losgemaakt van de Mars 2 ruimtesonde waarna de lander begon aan zijn afdaling naar het Marsoppervlak. De kleine lander maakte uiteindelijk een harde landing waarna er geen signalen meer werden ontvangen. Dit was de eerste keer dat een door mensen vervaardigd voorwerp het oppervlak van de planeet Mars bereikte.

De 'Grote Hercules cluster' of M13 is één van de kostbaarste juwelen aan de nachtelijke hemel en de beste bolvormige sterrenhoop die op het noordelijke halfrond kan worden waargenomen. Enkel…