Geschreven door  Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 84 Messier 84

M84 is een elliptisch sterrenstelsel dat gelegen is in het hart van de Virgocluster, vlak naast M86. Niet zo ver van dit koppel ligt ook NGC 4388, een iets zwakker stelsel. M84 is reeds lang bekend als een mooi voorbeeld van een elliptisch sterrenstelsel. Dit stelsel is van het type E1. Op 18 mei 1957 werd in het M84sterrenstelsel supernovae 1957B ontdekt die magnitude 14 bereikte. Ook in 1991 werd een supernovae (sn1991bg ) ontdekt die eveneens een maximale magnitude van 14 bereikte. De Hubble Space Telescope heeft daarnaast ook nog een massief centraal object ontdekt in M84 van 300 miljoen zonnemassa's dat een dubbele jet veroorzaakt weg van kern van het stelsel.

Sterrenbeeld: Virgo

Het sterrenstelsel werd op 18 maart 1781 ontdekt door Charles Messier samen met nog zeven andere sterrenstelsel en één bolhoop. Hiermee is dit de succesvolste 'ontdekkingsdag' van Messier.

M84 en M86 kunnen bij lage vergroting in eenzelfde beeldveld worden gezien. Beide sterrenstelsels tonen zich als een wazige, zwakke vlek die helderder worden naar het centrum toe. Om de objecten eenvoudig te vinden, plaatst men de telescoop halverwege tussen de sterren Denebola (Beta Leonis) en Vindemiatrix (Epsilon Virginis). Zowel M84 en M86 zijn dan zichtbaar in een kleine telescoop of binoculair. Niet zo ver van beide objecten kan men de zogenaamde 'Markarian's chain' waarnemen, een prachtige 'ketting' van sterrenstelsels.

De Amerikaanse piloot William "Pete" Knight bereikt met het X-15 raketvlieg een hoogte van 85,5 kilometer. Het 15,4 meter lange X-15 raketvliegtuig werd gebouwd door de twee bedrijven North American Aviation en Reaction Motors en was een van de belangrijkste experimentele vliegtuigen van NASA en de Amerikaanse luchtmacht. De X-15 werd onder de vleugel van een B-52-bommenwerper tot op grote hoogte gebracht en vandaar gelanceerd. Foto: NASA