Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 56 Messier 56

M56, ook gekend als NGC 6779, is een kleine onregelmatige bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Lier. Deze bolhoop staat op een afstand van 32 900 lichtjaar en meet slechts 85 lichtjaar in diameter. Tot nu toe werd er nog maar één variabele ster ontdekt in M56. Dit is opvallend weinig voor een bolvormige sterrenhoop.

Sterrenbeeld: Lyra

Lyra

De bolhoop werd op 19 januari 1779 ontdekt door Charles Messier toen deze op zoek was naar de komeet van dat jaar. Op 23 januari van dat jaar observeerde hij M56 opnieuw en concludeerde dat het geen komeet was. William Herschel was de eerste die er in slaagde om de bolhoop tot in de kern op te lossen in afzonderlijke sterren.

M56 bevindt zich tussen de heldere sterren Albireo en Gamma Lyrae in het sterrenbeeld Lier (Lyra) en is dus eenvoudig terug te vinden. In een binoculair of een kleine telescoop toont de cluster zich als een wollig bolletje met een lichte verheldering naar het centrum toe. In een 15 cm telescoop kan men de eerste randsterren oplossen en in kijkers vanaf 20 cm is de cluster tot in de kern opgelost in afzonderlijke sterren.

De heldere komeet Hale-Bobb bereikt zijn kortste afstand tot de Aarde (1,3 Astronomische Eenheden). Deze komeet was één van de helderste kometen van de afgelopen paar decennia en was gedurende vele maanden met het blote oog zichtbaar. Hale-Bopp werd op 23 juli 1995 ontdekt op een grote afstand van de Zon en het hemellichaam werd genoemd naar zijn twee ontdekkers, Alan Hale en Thomas Bopp.

M89, ook gekend als NGC 4552, is een elliptisch sterrenstelsel in het sterrenbeeld Virgo (Maagd) dat behoord tot de bekende Virgocluster van sterrenstelsels. Op slechts 40' van het sterrenstelsel vind…