Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 55 Messier 55 Foto: Barden Ridge Observatory

M55 is een bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Sagittarius (Schutter). Deze bolhoop heeft, in vergelijking met andere, opvallend weinig variabele sterren. Zo zijn er slechts een zestal (van het type RR Lyrae) momenteel bekend. Met een diameter van 19' is M55 ook een relatief groot object. Deze bolvormige sterrenhoop is 17 300 lichtjaar van de Aarde verwijderd en meet 100 lichtjaar in diameter.

Sterrenbeeld: Sagittarius

Sagittarius

M55 werd in het jaar 1751 of 1752 (de precieze datum is onbekend) ontdekt door de astronoom Nicholas Louis de la Caille. Messier nam het object in zijn lijst op, op 24 juli 1778.

Doordat M55 zo groot is, is de bolhoop reeds in een binoculair granuleus. In kleine telescopen is het mogelijk om de eerste randsterren op te lossen en met middelmatige kijkers kan men de cluster tot in de kern oplossen in afzonderlijke sterren.

Carolyn en Eugene M. Shoemaker ontdekken samen met David Levy een komeet die later Shoemaker-Levy 9 wordt genoemd. Bij de ontdekking was de komeet al in stukken gebroken. Tussen 16 en 22 juli 1994 sloegen 21 fragmenten van deze komeet in op de planeet Jupiter. Het effect van de inslag van de komeet op de atmosfeer van Jupiter was spectaculair. Zo stegen vuurbollen zo groot als de Aarde op in de atmosfeer van de planeet. De botsing tussen Jupiter en de komeet was de eerste botsing tussen twee hemellichamen die ooit rechtstreeks is waargenomen.

Het prachtige spiraalvormige sterrenstelsel NGC 4535 is terug te vinden in het sterrenbeeld Virgo (Maagd) en heeft magnitude 9.8. Dit sterrenstelsel maakt deel uit van de gigantische Virgocluster dat uit…