Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 55 Messier 55 Foto: Barden Ridge Observatory

M55 is een bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Sagittarius (Schutter). Deze bolhoop heeft, in vergelijking met andere, opvallend weinig variabele sterren. Zo zijn er slechts een zestal (van het type RR Lyrae) momenteel bekend. Met een diameter van 19' is M55 ook een relatief groot object. Deze bolvormige sterrenhoop is 17 300 lichtjaar van de Aarde verwijderd en meet 100 lichtjaar in diameter.

Sterrenbeeld: Sagittarius

Sagittarius

M55 werd in het jaar 1751 of 1752 (de precieze datum is onbekend) ontdekt door de astronoom Nicholas Louis de la Caille. Messier nam het object in zijn lijst op, op 24 juli 1778.

Doordat M55 zo groot is, is de bolhoop reeds in een binoculair granuleus. In kleine telescopen is het mogelijk om de eerste randsterren op te lossen en met middelmatige kijkers kan men de cluster tot in de kern oplossen in afzonderlijke sterren.

Dit gebeurde vandaag in 1906

Overlijden van de Amerikaanse natuurkundige en astronoom Samuel Pierpont Langley. Hij was de uitvinder van de bolometer en zijn infrarood-waarnemingen van de Maan werden door Svante Arrhenius gebruikt om het effect van kooldioxide op de temperatuur van de Aarde te berekenen. Na zijn studies aan de English High School of Boston werd hij in 1867 de eerste directeur van het Allegheny Observatory in Pittsburgh, Pennsylvania. In 1887 werd hij de derde directeur van het Smithsonian Institution waarna Langley ook het Smithsonian Astrophysical Observatory oprichtte.

M37, ook gekend als NGC 2099, is een grote open sterrenhoop in het sterrenbeeld Auriga (Voerman) dat een 500-tal leden telt. De leeftijd van deze sterrenhoop, die zich op een…