Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 55 Messier 55 Foto: Barden Ridge Observatory

M55 is een bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Sagittarius (Schutter). Deze bolhoop heeft, in vergelijking met andere, opvallend weinig variabele sterren. Zo zijn er slechts een zestal (van het type RR Lyrae) momenteel bekend. Met een diameter van 19' is M55 ook een relatief groot object. Deze bolvormige sterrenhoop is 17 300 lichtjaar van de Aarde verwijderd en meet 100 lichtjaar in diameter.

Sterrenbeeld: Sagittarius

Sagittarius

M55 werd in het jaar 1751 of 1752 (de precieze datum is onbekend) ontdekt door de astronoom Nicholas Louis de la Caille. Messier nam het object in zijn lijst op, op 24 juli 1778.

Doordat M55 zo groot is, is de bolhoop reeds in een binoculair granuleus. In kleine telescopen is het mogelijk om de eerste randsterren op te lossen en met middelmatige kijkers kan men de cluster tot in de kern oplossen in afzonderlijke sterren.

In de Belgische stad Leuven overlijdt de Belgische katholieke priester, astronoom, kosmoloog en natuurkundige Georges Henri Joseph Edouard Lemaître. Zijn belangrijkste wetenschappelijke bijdragen leverde hij aan de algemene relativiteitstheorie en aan de kosmologie door zijn hypothese van het uitdijende heelal en als grondlegger van de oerknaltheorie.

NGC 6946 is een prachtig spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Cepheus van magnitude 8.9. Dit sterrenstelsel, met de bijnaam 'Fireworks Galaxy', is een mooi voorbeeld van een zogeheten 'face-on' stelsel.…