Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 100 Messier 100 Foto: Siggi Kohlert

M100 is een prachtig spiraalvormig sterrenstelsel dat deel uitmaakt van de enorme Virgocluster van sterrenstelsels. We bekijken het object van bovenaan waardoor de spiraalstructuur zeer mooi waar te nemen is. Astronomen hebben de afstand tot M100 bepaald op 60 miljoen lichtjaar. Deze afstand kon worden bepaald door middel van de Hubble Space Telescope gebruikmakend van Cepheïden (een bepaald type variabele sterren). M100 diende trouwens ook als test voor de Hubble ruimtetelescoop waardoor men enkele fouten heeft kunnen ontdekken in de optiek van de Hubble Space Telescope. Gedurende de 20e eeuw zijn niet minder dan vier supernova's binnen dit stelsel waargenomen (1901B, 1914A, 1959E en 1979C). Van deze laatste is de magnitude in april 1979 opgeklommen tot 11,6. Voor zulk verafgelegen sterrenstelsel is dit zeer zeldzaam. De diameter van M100 is groter dan die van onze Melkweg en bedraagt ongeveer 120 000 lichtjaar.

Sterrenbeeld: Coma Berenices

Coma Berenices

M98, M99 en M100 werden in het jaar 1781 ontdekt door Pierre Méchain en op 13 april 1791 voor het eerst geobserveerd door Charles Messier. William Herschel dacht (ten onrechte) dat hij het centrum van M100 kon oplossen in een cluster van afzonderlijke sterren. Lord Rosse had het wel juist toen hij sprak over een spiraalnevel maar was dan weer verkeerd toen hij het centrum beschreef als een planetaire nevel.

In een kleine telescoop ziet M100 er uit als een onopgeloste bolvormige sterrenhoop. M100 is echter wel een stuk helderder dan de nabijgelegen M99. De grote oppervlakte zorgt er wel voor dat details moeilijk kunnen worden waargenomen (zeker met hoge vergrotingen). Onder goede omstandigheden zijn er toch enkele spiraalarmen waar te nemen met behulp van een middelmatige telescoop.

M100De kern van M100 gezien door de Hubble Space Telescope - Foto: NASA / ESA

Carolyn en Eugene M. Shoemaker ontdekken samen met David Levy een komeet die later Shoemaker-Levy 9 wordt genoemd. Bij de ontdekking was de komeet al in stukken gebroken. Tussen 16 en 22 juli 1994 sloegen 21 fragmenten van deze komeet in op de planeet Jupiter. Het effect van de inslag van de komeet op de atmosfeer van Jupiter was spectaculair. Zo stegen vuurbollen zo groot als de Aarde op in de atmosfeer van de planeet. De botsing tussen Jupiter en de komeet was de eerste botsing tussen twee hemellichamen die ooit rechtstreeks is waargenomen.

M98 is een spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Coma Berenices (Hoofdhaar) dat tot de bekende Virgocluster van sterrenstelsels behoort. Opmerkelijk aan dit sterrenstelsel is dat het zich naar ons toe…