Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 80 Messier 80 Foto: Siggi Kohlert

M80, ook gekend als NGC 6093, is een kleine bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Scorpius (Schorpioen). De bolhoop meet slechts 5' in diameter, hoewel hij in werkelijkheid ongeveer even groot is als M4. M80 staat dan ook op een veel grotere afstand, namelijk 36 000 lichtjaar. Momenteel zijn er een vijftal variabele sterren ontdekt in deze sterrenhoop, wat opvallend weinig is. In de 19de eeuw werd er een nova in deze bolhoop ontdekt die magnitude 7 bereikte. M80 bevat alles samen enkele honderdduizenden sterren. In deze bolhoop zijn vrij veel zogeheten 'blue stragglers' waargenomen. Dit zijn sterren die veel jonger lijken dan de leeftijd van de sterrenhoop als geheel. Wellicht zijn deze sterren ontstaan door botsingen van twee sterren of wellicht doordat oudere sterren een deel van hun buitenste lagen hebben verloren door dichte naderingen van andere sterren in deze cluster.

Sterrenbeeld: Scorpius

Scorpius

Charles Messier ontdekte M80 op 4 januari 1781 als een rond neveltje met een verheldering naar het centrum toe. William Herschel was de eerste die er in slaagde om de bolhoop tot in de kern op te lossen in sterren.

Deze bolhoop is eenvoudig terug te vinden, halverwege ? en ´ Scorpius. In een binoculair vindt men het object slechts 4° van M4 waardoor beide in een enkel gezichtsveld kunnen worden waargenomen. In een kleine telescoop ziet men M80 als een perfect ronde nevel met een verheldering naar het centrum toe. In een 15 cm telescoop kan men de eerste randsterren oplossen. Doordat het object een zeer geconcentreerde kern heeft, kan men de bolvormige sterrenhoop enkel oplossen met kijkers groter dan 30 cm.

Dit gebeurde vandaag in 2003

Het Sub-Millimeter Array (SMA) observatorium in Hawaii wordt officieel in gebruik genomen. Dit observatorium bestaat uit acht schotelantennes met een diameter van zes meter die als interferometer gebruikt worden voor astronomische waarnemingen in submillimetergolflengtes. Het SMA is in handen van het Smithsonian Astrophysical Observatory en het Academia Sinica Institute of Astronomy and Astrophysics.

Het prachtige spiraalvormig sterrenstelsel NGC 7331 in het sterrenbeeld Pegasus is van magnitude 10.4. Het is één van de grotere stelsels die aan de nachtelijke hemel te bewonderen zijn maar…