M75, ook gekend als NGC 6864, is een bolvormige sterrenhoop dat zich aan de rand van het sterrenbeeld Sagittarius (Schutter) bevindt. Met zijn afstand van 67 500 lichtjaar is deze bolhoop één van de verst verwijderde in onze Melkweg. Hiermee is M75 ook het verst verwijderde Messierobject in onze Melkweg. De werkelijke diameter van de cluster is 130 lichtjaar, wat overeenkomt met 6.6' op Aarde. M75 is ook één van de meest compacte bolhopen. Dit object schijnt tot ons met een lichtkracht van 180 000 maal die van de Zon.

Sterrenbeeld: Sagittarius

Sagittarius

De bolhoop werd in het jaar 1780 ontdekt door Pierre Méchain. Zijn goede vriend Charles Messier observeerde M75 op 5 oktober en 18 oktober van datzelfde jaar. William Herschel was de eerste die er in slaagde om de cluster tot in de kern op te lossen in afzonderlijke sterren.

M75 is moeilijk te vinden aangezien de bolhoop zich in een regio bevindt met weinig heldere sterren. Een kleine telescoop toont een heldere kern met een wazige halo. Met een middelmatige telescoop (+10 cm) kan men reeds de eerste randsterren oplossen en met grote telescopen (25 cm) kan men de cluster volledig oplossen.

Dit gebeurde vandaag in 1949

Op het Palomar-observatorium in de Amerikaanse staat Californië wordt in het bijzijn van ondermeer Edwin Powell Hubble de 200-inch Hale Telescope voor het eerst naar de sterren gericht. De hoofdspiegel van deze telescoop heeft een diameter van 5,08 meter waardoor deze telescoop op dat moment tweemaal zo groot was als de Hookertelescoop van het Mount Wilson-observatorium. De revolutionaire Hale telescoop werd genoemd naar de Amerikaanse astronoom George Ellery Hale die de telescoop ontwierp en de bouw ervan leidde. Tot 1976 was dit de grootste telescoop op Aarde. Vandaag de dag wordt deze telescoop nog steeds gebruikt voor astronomisch onderzoek.