Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 75 Messier 75

M75, ook gekend als NGC 6864, is een bolvormige sterrenhoop dat zich aan de rand van het sterrenbeeld Sagittarius (Schutter) bevindt. Met zijn afstand van 67 500 lichtjaar is deze bolhoop één van de verst verwijderde in onze Melkweg. Hiermee is M75 ook het verst verwijderde Messierobject in onze Melkweg. De werkelijke diameter van de cluster is 130 lichtjaar, wat overeenkomt met 6.6' op Aarde. M75 is ook één van de meest compacte bolhopen. Dit object schijnt tot ons met een lichtkracht van 180 000 maal die van de Zon.

Sterrenbeeld: Sagittarius

Sagittarius

De bolhoop werd in het jaar 1780 ontdekt door Pierre Méchain. Zijn goede vriend Charles Messier observeerde M75 op 5 oktober en 18 oktober van datzelfde jaar. William Herschel was de eerste die er in slaagde om de cluster tot in de kern op te lossen in afzonderlijke sterren.

M75 is moeilijk te vinden aangezien de bolhoop zich in een regio bevindt met weinig heldere sterren. Een kleine telescoop toont een heldere kern met een wazige halo. Met een middelmatige telescoop (+10 cm) kan men reeds de eerste randsterren oplossen en met grote telescopen (25 cm) kan men de cluster volledig oplossen.

De Amerikaanse astronoom Clyde Tombaugh maakt een foto waarop hij op 18 februari 1930 de dwergplaneet Pluto ontdekt. Hij ontdekt Pluto tijdens het vergelijken van fotografische platen met behulp van een blinkcomparator op het Lowell Observatory in Arizona. Clyde Tombaugh was oorspronkelijk op zoek naar de onbekende Planeet X, die zich in een baan buiten die van de planeet Neptunus bevindt. Het bestaan van deze Planeet X werd voorspeld door Percival Lowell.

NGC 891 is een klein spiraalvormig sterrenstelsel dat ook gekend is als 'Caldwell 23' en te zien in het sterrenbeeld Andromeda. Dit deep-sky object heeft een helderheid van 11,5. NGC…