Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 75 Messier 75

M75, ook gekend als NGC 6864, is een bolvormige sterrenhoop dat zich aan de rand van het sterrenbeeld Sagittarius (Schutter) bevindt. Met zijn afstand van 67 500 lichtjaar is deze bolhoop één van de verst verwijderde in onze Melkweg. Hiermee is M75 ook het verst verwijderde Messierobject in onze Melkweg. De werkelijke diameter van de cluster is 130 lichtjaar, wat overeenkomt met 6.6' op Aarde. M75 is ook één van de meest compacte bolhopen. Dit object schijnt tot ons met een lichtkracht van 180 000 maal die van de Zon.

Sterrenbeeld: Sagittarius

Sagittarius

De bolhoop werd in het jaar 1780 ontdekt door Pierre Méchain. Zijn goede vriend Charles Messier observeerde M75 op 5 oktober en 18 oktober van datzelfde jaar. William Herschel was de eerste die er in slaagde om de cluster tot in de kern op te lossen in afzonderlijke sterren.

M75 is moeilijk te vinden aangezien de bolhoop zich in een regio bevindt met weinig heldere sterren. Een kleine telescoop toont een heldere kern met een wazige halo. Met een middelmatige telescoop (+10 cm) kan men reeds de eerste randsterren oplossen en met grote telescopen (25 cm) kan men de cluster volledig oplossen.

De Apollo 16 Maanlander, met aan boord de astronauten John W. Young en Charles M. Duke, maakt een succesvolle landing op het oppervlak van de Maan. De landing was bijna op een ramp uitgelopen doordat tijdens de laatste meters het zicht vrijwel nihil was door opstuivend maanstof (door de gassen uit de daalmotor). Na de landing bleek dat één poot van de Maanlander slechts drie meter naast een diepe krater was neergekomen. Uiteindelijk verbleven de twee astronauten 71 uur op het oppervlak van de Maan en brachten ze 96 kilogram aan bodemstalen terug naar de Aarde. Foto: NASA