Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 53 Messier 53 Foto: Siggi Kohlert

M53, of NGC 5024, is een kleine bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Coma Berenices (Hoofdhaar). Deze bolhoop is één van de verst verwijderde die deel uitmaakt van de bekende Messiercatalogus. Het object bevindt zich op een afstand van zo'n 60 000 lichtjaar van de Aarde.

Sterrenbeeld: Coma Berenices

• DEC: 18° 10'

Coma Berenices

M53 werd in het jaar 1775 ontdekt door de astronoom Johann Elert Bode. De Franse kometenjager Charles Messier herontdekte het object twee jaar later zonder dat hij weet had van Bode's ontdekking. William Herschel was de eerste die er in slaagde om het object volledig op te lossen in afzonderlijke sterren.

Niet zo ver van M53 bevindt zich een andere, zwakkere, bolhoop NGC 5053. Beide objecten zijn bij lage vergroting in eenzelfde beeldveld zichtbaar. Iets wat zeer weinig voorkomt bij bolvormige sterrenhopen. In een 10 cm telescoop kan men reeds de eerste randsterren in M53 oplossen. In kijkers vanaf 20 cm is het mogelijk om de volledige cluster op te lossen. Om NGC 5053 op te lossen in afzonderlijke sterren heeft men telescopen van meer dan 40 cm nodig.

Carolyn en Eugene M. Shoemaker ontdekken samen met David Levy een komeet die later Shoemaker-Levy 9 wordt genoemd. Bij de ontdekking was de komeet al in stukken gebroken. Tussen 16 en 22 juli 1994 sloegen 21 fragmenten van deze komeet in op de planeet Jupiter. Het effect van de inslag van de komeet op de atmosfeer van Jupiter was spectaculair. Zo stegen vuurbollen zo groot als de Aarde op in de atmosfeer van de planeet. De botsing tussen Jupiter en de komeet was de eerste botsing tussen twee hemellichamen die ooit rechtstreeks is waargenomen.

M98 is een spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Coma Berenices (Hoofdhaar) dat tot de bekende Virgocluster van sterrenstelsels behoort. Opmerkelijk aan dit sterrenstelsel is dat het zich naar ons toe…