Spacepage

Geschreven door  Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 53 Messier 53 Foto: Siggi Kohlert

M53, of NGC 5024, is een kleine bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Coma Berenices (Hoofdhaar). Deze bolhoop is één van de verst verwijderde die deel uitmaakt van de bekende Messiercatalogus. Het object bevindt zich op een afstand van zo'n 60 000 lichtjaar van de Aarde.

Sterrenbeeld: Coma Berenices

• DEC: 18° 10'

Coma Berenices

M53 werd in het jaar 1775 ontdekt door de astronoom Johann Elert Bode. De Franse kometenjager Charles Messier herontdekte het object twee jaar later zonder dat hij weet had van Bode's ontdekking. William Herschel was de eerste die er in slaagde om het object volledig op te lossen in afzonderlijke sterren.

Niet zo ver van M53 bevindt zich een andere, zwakkere, bolhoop NGC 5053. Beide objecten zijn bij lage vergroting in eenzelfde beeldveld zichtbaar. Iets wat zeer weinig voorkomt bij bolvormige sterrenhopen. In een 10 cm telescoop kan men reeds de eerste randsterren in M53 oplossen. In kijkers vanaf 20 cm is het mogelijk om de volledige cluster op te lossen. Om NGC 5053 op te lossen in afzonderlijke sterren heeft men telescopen van meer dan 40 cm nodig.

De Amerikaanse ruimtesonde Ranger 4 slaagt er niet in om een zachte Maanlanding uit te voeren en slaat met een snelheid van 9 600 kilometer per uur te pletter op de achterkant van de Maan. Een fout in de computer aan boord van de ruimtesonde zorgde er voor dat de zonnepanelen en navigatiesystemen niet functioneerden waardoor het ruimtetuig te pletter sloeg en geen wetenschappelijke data doorstuurde. Ranger 4 werd op 23 april 1962 gelanceerd vanop de Cape Canaveral lanceerbasis met als doel diverse gegevens over de Maan te verzamelen en tegelijk ervaring op te doen op vlak van apparatuur voor maan- en interplanetaire ruimtetuigen. Foto: NASA