Geschreven door  Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 26 Messier 26 Foto: J.C. Mirtle

M26 is een redelijk compacte maar rijke open sterrenhoop in het sterrenbeeld Scutum (Schild). Het is één van de minst spectaculaire clusters uit de Messiercatalogus omdat het object grotendeels wordt verduisterd door interstellair stof. Op Aarde meet de cluster slechts 15' wat op een afstand van ongeveer 5 000 lichtjaar overeenkomt met 22 lichtjaar. Astronomen vermoeden dat deze groep van sterren zich ongeveer 89 miljoen jaar geleden heeft gevormd. De helderste ster van M26 heeft een magnitude van 11,9.

Sterrenbeeld: Scutum

Scutum

M26 werd in het jaar 1764 ontdekt door de Franse kometenjager Charles Messier.

Men neemt het object M26 het best waar met een binoculair of door een telescoop met een lage vergroting. Opvallend zijn vier relatief heldere sterren in de vorm van een diamant. De meeste waarnemers laten het object links liggen en bekijken enkel de opvallendere M11.

De Amerikaanse piloot Joe H. Engle bereikt met het X-15 raketvliegtuig een hoogte van 81,1 kilometer. Het 15,4 meter lange X-15 raketvliegtuig werd gebouwd door de twee bedrijven North American Aviation en Reaction Motors en was een van de belangrijkste experimentele vliegtuigen van NASA en de Amerikaanse luchtmacht. De X-15 werd onder de vleugel van een B-52-bommenwerper tot op grote hoogte gebracht en vandaar gelanceerd. Foto: NASA