Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 26 Messier 26 Foto: J.C. Mirtle

M26 is een redelijk compacte maar rijke open sterrenhoop in het sterrenbeeld Scutum (Schild). Het is één van de minst spectaculaire clusters uit de Messiercatalogus omdat het object grotendeels wordt verduisterd door interstellair stof. Op Aarde meet de cluster slechts 15' wat op een afstand van ongeveer 5 000 lichtjaar overeenkomt met 22 lichtjaar. Astronomen vermoeden dat deze groep van sterren zich ongeveer 89 miljoen jaar geleden heeft gevormd. De helderste ster van M26 heeft een magnitude van 11,9.

Sterrenbeeld: Scutum

Scutum

M26 werd in het jaar 1764 ontdekt door de Franse kometenjager Charles Messier.

Men neemt het object M26 het best waar met een binoculair of door een telescoop met een lage vergroting. Opvallend zijn vier relatief heldere sterren in de vorm van een diamant. De meeste waarnemers laten het object links liggen en bekijken enkel de opvallendere M11.

Lancering vanop het Kennedy Space Center van het Amerikaanse ruimteveer Atlantis (STS-45) met aan boord zeven ruimtevaarders waaronder de Belg Dirk Frimout. De eerste Belgische ruimtevaarder verbleef in totaal acht dagen in de ruimte en voerde experimenten uit in het kader van de Atmospheric Laboratory for Applications and Science (ATLAS-1) missie. Zo bevonden zich in het laadruim van het ruimteveer twaalf wetenschappelijke experimenten afkomstig van diverse landen waaronder ook België. Foto: NASA