Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 54 gezien door de Hubble Space Telescope Messier 54 gezien door de Hubble Space Telescope Foto: NASA / ESA

M54, ook gekend als NGC 6715, is terug te vinden in het sterrenbeeld Sagittarius (Schutter). In de bolvormige sterrenhoop M54 zijn er tot op heden 82 variabele sterren ontdekt, waarvan 55 van het type RR Lyrae zijn. Oorspronkelijk schatte men dat de afstand tot deze bolhoop ongeveer 60 000 lichtjaar bedroeg maar in 1994 ontdekte een team van astronomen dat M54 zich in werkelijkheid buiten de Melkweg bevindt. De bolhoop maakt deel uit van het sterrenstelsel 'Sagittarius dwarf elliptical galaxy' of SagDEG. Dit is een satellietstelsel van onze Melkweg. Hiermee is M54 de eerste bolvormige sterrenhoop ontdekt buiten onze Melkweg.

Sterrenbeeld: Sagittarius

Sagittarius

M54 werd 24 juli 1778 ontdekt door de Franse kometenjager Charles Messier. Zoals zo vaak was William Herschel de eerste die er in slaagde om de bolhoop tot in de kern op te lossen in afzonderlijke sterren.

Deze cluster is zo klein dat er makkelijk wordt overgekeken in binoculairen of zoekers van telescopen. In telescopen vanaf 10 cm krijgt de bolhoop een granuleus uitzicht dat behouden blijft, zelfs in grotere telescopen. Hierdoor is M54 dan ook niet echt een populair object onder amateur-astronomen.

In de Verenigde Staten wordt in de Amerikaanse staat New Jersey Edwin Eugene "Buzz" Aldrin geboren. De jongste van zijn twee oudere zussen sprak het woord 'brother' uit als "buzzer" wat al snel werd ingekort tot "buzz". In 1988 veranderde Aldrin zijn eerste voornaam officieel in die van Buzz. Aldrin vocht als gevechtspiloot in de Koreaanse oorlog en werd in 1963 door de NASA geselecteerd als astronaut. Zijn eerste ruimtevlucht vond plaats in 1966 met de missie Gemini 12 waarbij hij vier dagen lang samen met Jim Lovell in de ruimte verbleef. In 1969 wordt hij de tweede mens op de Maan tijdens de legendarische Apollo 11 ruimtemissie. Na zijn Maanvlucht nam Aldrin ontslag bij de NASA en werd hij benoemd tot commandant van de Test Pilots School op de Amerikaanse Edwards Air Force Base. Foto: NASA