Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 62 Messier 62

M62, ook gekend als NGC 6266, is één van de helderste bolvormige sterrenhopen in het sterrenbeeld Ophiuchus (Slangendrager) en heeft een opvallend onregelmatige vorm. Deze bolhoop bevindt zich ook dicht bij de kern van onze Melkweg, op slechts 6 100 lichtjaar. Wellicht wordt de ongewone vorm veroorzaakt van dit object door gravitationele invloeden vanuit de kern van ons sterrenstelsel. M62 ligt op 22 500 lichtjaar van onze Zon en heeft een werkelijke diameter van ongeveer 100 lichtjaar. In 1973 werden er al reeds een 90-tal veranderlijke sterren ontdekt in deze cluster, waarvan de meeste van het type RR Lyrae. M62 kent ook een aantal röntgenbronnen, wellicht dubbelsterren die zeer dichtbij elkaar staan.

Sterrenbeeld: Ophiuchus

Ophiuchus

M62 werd in 1771 ontdekt door de Franse kometenjager Charles Messier. Hij heeft de bolhoop pas enkele maanden na zijn ontdekking aan zijn catalogus toegevoegd, anders zou het object ergens tussen de 40 en 50 hebben gezeten.

In een binoculair ziet men M62 als een wazig vlekje zonder verdere details. Een kleine telescoop toont een helder centrum, omgeven door een zwakke gloed met wat granulatie naar de uiteinden. In grote telescopen kan men de bolhoop tot in de kern oplossen in afzonderlijke sterren.

Lancering van het Amerikaanse ruimteveer Columbia (STS-52) met aan boord vier Amerikaanse astronauten en ondermeer de Laser Geodynamic Satellite II (LAGEOS 2) satelliet. Tijdens deze missie werden ook tal van wetenschappelijke experimenten uitgevoerd met behulp van de U.S. Microgravity Payload-1 (USMP-1). Foto: NASA