Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 49 Messier 49 Foto: Siggi Kohlert

M49 is een helder elliptisch sterrenstelsel dicht bij het centrum van de bekende Virgocluster. De Virgocluster is een cluster van ongeveer 2 000 sterrenstelsels in het noordelijk deel van het sterrenbeeld Virgo (Maagd). Het stelsel M49 is één van de grotere die deel uitmaken van de Virgocluster (enkel M60 en M87 zijn groter) en is van het type E4. De lengte van de lange as van M49 meet 160 000 lichtjaar wat overeenkomt met 9' op Aarde. Het sterrenstelsel heeft ook een begeleider, NGC 4470. In 1969 werd er in M49 een supernova waargenomen (1969Q). M49 bevindt zich op een afstand van 60 miljoen lichtjaar.

Sterrenbeeld: Virgo

M49 was het eerst lid van het Virgocluster dat werd ontdekt door de Franse kometenjager Charles Messier. Hij zag het stelsel voor het eerst op 19 februari 1771. M49 was eveneens het tweede sterrenstelsel buiten de Lokale Groep die ontdekt werd. John Herschel maakte melding van een ster van magnitude 13 die niet meer zichtbaar was op latere waarnemingen.

M49 is een helder elliptisch sterrenstelsel dat zich nabij het centrum van het Virgocluster bevindt. Best gezien door een telescoop, toont dit sterrenstelsel een heldere kern omgeven door een heldere diffuse halo. Een erg zwakke ster van magnitude 12,5 kan gezien worden in het oosten ervan. M48 is omgeven door een laag van extreem heet gas. Dit gas heeft een temperatuur van 10 miljoen graden Celsius en geeft veel röntgenstralen vrij.

Dit gebeurde vandaag in 1957