Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 47 Messier 47 Foto: Siggi Kohlert

M47, ook gekend als NGC 2422, is een heldere open sterrenhoop in het sterrenbeeld Puppis (Achtersteven) die bestaat uit een 50-tal sterren, verspreid over twaalf lichtjaar. De cluster staat op een afstand van ongeveer 1 600 lichtjaar van de Aarde en heeft een schijnbare diameter even groot als die van de Maan. De leeftijd van M47 wordt geschat op 78 miljoen jaar. De helderste ster in M47 is van magnitude 5,7.

Sterrenbeeld Puppis

Puppis

M47 werd voor het jaar 1654 ontdekt door de astronoom Giovanni Batista Hodierna. Oorspronkelijk dacht men dat Messier het object had ontdekt op 19 februari 1771 maar in 1984 werd er een boek gevonden waarin Hodierna zijn ontdekking vermeld. Charles Messier maakte echter een fout in zijn catalogus (net zoals bij M48) waardoor men lange tijd geen object kon vinden op de plaats die hij had aangeduid. In 1959 ontdekte TF Morris over welk object Charles Messier het precies had.

M47 is een grote en heldere open sterrenhoop die op donkere locaties al met het blote oog zichtbaar is. Deze cluster kan men het best observeren met een binoculair of met een telescoop bij lage vergroting. Niet zo ver van M47 bevinden zich ook M46 en NGC 2423, twee iets kleinere clusters.

Lancering vanop het Kennedy Space Center in Florida van het Amerikaanse ruimteveer Endeavour met aan boord zeven astronauten (STS-61). Dit was de eerste onderhoudsmissie voor de Hubble Space Telescope nadat de ruimtetelescoop in 1990 in de ruimte werd gebracht. Kort na zijn lancering werd werd een spiegelfout ontdekt bij de Hubble Space Telescope waardoor de beelden niet scherp waren. Tijdens de STS-61 onderhoudsmissie werd door de astronauten aan boord van de Hubble Space Telescope een corrigerende spiegel aangebracht waardoor het probleem van de onscherpe beelden werd opgelost. Foto: NASA