(1 Stem)
Messier 46 Messier 46 Foto: Garrett Grainger

M46, of NGC 2437, is een zeer rijke open sterrenhoop met zo'n 500 sterren die men kan terugvinden in het sterrenbeeld Puppis (Achtersteven). De leeftijd van deze cluster wordt geschat op ongeveer 100 miljoen jaar. De leden van M46 zijn verspreid over een schijnbare afstand van 27' (even groot als die van de Maan), wat overeenkomst met 30 lichtjaar in werkelijkheid. De afstand tot de sterrenhoop werd bepaald op 5 400 lichtjaar. Een opvallend kenmerk in M46 is de planetaire nevel NGC 2438 die zich in de cluster lijkt te bevinden. Dit is echter gezichtsbedrog aangezien deze planetaire nevel geen deel uitmaakt van M46 maar zich toevallig in dezelfde richting bevindt.

Sterrenbeeld: Puppis

Pegasus

Charles Messier ontdekte dit object drie dagen na de voorstelling van de eerste versie van zijn catalogus (van M1 tot M45). Hij deed deze ontdekking op 19 februari 1771.

Onder een goed donkere sterrenhemel is het mogelijk om M46 met het blote oog waar te nemen. Men observeert de sterrenhoop best met een binoculair of met een telescoop bij lage vergroting. Niet zo ver van M46 liggen ook M47 en NGC 2423, twee andere clusters.

De Amerikaanse ruimtesonde Viking 1, met aan boord de Viking 1 Marslander, begeeft zich in een baan om de planeet Mars nadat beide ruimtetuigen op 20 augustus 1975 werden gelanceerd. Viking 1 was opgesplitst in twee gedeeltes. Een orbiter die de communicatie met de Aarde onderhield, foto's maakte van Mars (om geschikte landingsplaatsen te checken) en zijn twee maantjes Phobos en Deimos en andere gegevens verzamelde. Daarnaast een lander die foto's van het oppervlak maakte, weerkundige gegevens verzamelde en een laboratorium aan boord had om eventueel leven aan te tonen. Foto: NASA