Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 18 Messier 18 Foto: Hillary Mathis

M18 is een mooie, maar sterarme, open sterrenhoop in het sterrenbeeld Sagittarius (Schutter). Deze cluster bestaat uit een 40-tal sterren met een leeftijd van ongeveer dertig miljoen jaar. Hiermee is M18 één van de jongste sterrenhopen. De afstand tot de sterrenhoop werd bepaald op 4 900 lichtjaar. Op deze afstand komt de schijnbare diameter van 9' overeen met 17 lichtjaar.

Sterrenbeeld: Sagittarius

Sagittarius

M18 werd op 3 juni 1764 ontdekt door de Franse kometenjager Charles Messier, die het object toevoegde aan zijn lijst van komeetachtige objecten.

Men vind M18 terug tussen de Omeganevel (M17) en de cluster M24. Men neemt de sterrenhoop best waar met een binoculair of door een telescoop bij lage vergroting. M18 toont zich dan als een mooie, maar zwakke, verzameling van sterren met op de achtergrond het onopgeloste licht van de melkweg. Men wacht best een donkere, maanloze nacht af om het object te observeren, liefst op een plaats met een goed zicht op de zuidelijke horizon.

Carolyn en Eugene M. Shoemaker ontdekken samen met David Levy een komeet die later Shoemaker-Levy 9 wordt genoemd. Bij de ontdekking was de komeet al in stukken gebroken. Tussen 16 en 22 juli 1994 sloegen 21 fragmenten van deze komeet in op de planeet Jupiter. Het effect van de inslag van de komeet op de atmosfeer van Jupiter was spectaculair. Zo stegen vuurbollen zo groot als de Aarde op in de atmosfeer van de planeet. De botsing tussen Jupiter en de komeet was de eerste botsing tussen twee hemellichamen die ooit rechtstreeks is waargenomen.

M98 is een spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Coma Berenices (Hoofdhaar) dat tot de bekende Virgocluster van sterrenstelsels behoort. Opmerkelijk aan dit sterrenstelsel is dat het zich naar ons toe…