Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 45 Messier 45 Foto: Steven Rosenow

M45 is waarschijnlijk de meest bekende open sterrenhoop. Dit object bevindt zich in het sterrenbeeld Taurus (Stier) en is zelfs in zwaar lichtvervuilde streken zichtbaar met het blote oog. M45, beter bekend onder naam 'Plejaden' wordt ook wel het 'Zevengesternte' of de 'Seven Sisters' genoemd omdat er normaal zeven sterren zichtbaar zijn met het blote oog. De meeste van de ruim 500 leden zijn blauwwitte reuzensterren met spectraaltype B. Aangezien de Plejaden op amper 400 lichtjaar staan, wat dichtbij is op astronomische schaal, neemt deze cluster een gebied in van 100'x120'. De zeven helderste sterren heten Alcyone, Electra, Atlas, Maia, Merope, Taygeta, Pleione, Celaeno en Astrope. Op fotografische opnames is er duidelijk een nevel zichtbaar die de plejaden omhult. Dit is de Merope-nevel of IC 349.

Sterrenbeeld: Taurus

Taurus

M45 heeft geen echte 'ontdekker' aangezien het object met het blote oog zichtbaar is. De eerste geschreven vermelding dateert van 750 voor Christus. In 1769 nam de kometenjager Charles Messier de sterrenhoop op in zijn catalogus als nummer 45.

Op een normale nacht zijn er 6 of 7 sterren zichtbaar, maar bij een uitstekende seeing kan dit aantal oplopen tot 14. In een binoculair of een telescoop bij lage vergroting is M45 een onvergetelijk en prachtig deep-sky object. Tientallen blauwe sterren zullen zeer goed zichtbaar zijn. In grote binoculairen (14x100) is het mogelijk om de Merope-nevel (IC 349) waar te nemen die deze cluster omhult. In een telescoop gebruikt men best een zo laag mogelijke vergroting en een zo groot mogelijke diameter, anders wordt de nevel overstraald door de sterren in de cluster.

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt met behulp van een Proton-K draagraket de Russische ruimtesonde Mars 2 gelanceerd. Na een geslaagde reis naar de 'rode planeet' kwam Mars 2 op 27 november 1971 aan bij de planeet Mars. Op diezelfde dag nog werd een kleine lander losgemaakt van de Mars 2 ruimtesonde waarna de lander begon aan zijn afdaling naar het Marsoppervlak. De kleine lander maakte uiteindelijk een harde landing waarna er geen signalen meer werden ontvangen. Dit was de eerste keer dat een door mensen vervaardigd voorwerp het oppervlak van de planeet Mars bereikte.

De 'Grote Hercules cluster' of M13 is één van de kostbaarste juwelen aan de nachtelijke hemel en de beste bolvormige sterrenhoop die op het noordelijke halfrond kan worden waargenomen. Enkel…