Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 45 Messier 45 Foto: Steven Rosenow

M45 is waarschijnlijk de meest bekende open sterrenhoop. Dit object bevindt zich in het sterrenbeeld Taurus (Stier) en is zelfs in zwaar lichtvervuilde streken zichtbaar met het blote oog. M45, beter bekend onder naam 'Plejaden' wordt ook wel het 'Zevengesternte' of de 'Seven Sisters' genoemd omdat er normaal zeven sterren zichtbaar zijn met het blote oog. De meeste van de ruim 500 leden zijn blauwwitte reuzensterren met spectraaltype B. Aangezien de Plejaden op amper 400 lichtjaar staan, wat dichtbij is op astronomische schaal, neemt deze cluster een gebied in van 100'x120'. De zeven helderste sterren heten Alcyone, Electra, Atlas, Maia, Merope, Taygeta, Pleione, Celaeno en Astrope. Op fotografische opnames is er duidelijk een nevel zichtbaar die de plejaden omhult. Dit is de Merope-nevel of IC 349.

Sterrenbeeld: Taurus

Taurus

M45 heeft geen echte 'ontdekker' aangezien het object met het blote oog zichtbaar is. De eerste geschreven vermelding dateert van 750 voor Christus. In 1769 nam de kometenjager Charles Messier de sterrenhoop op in zijn catalogus als nummer 45.

Op een normale nacht zijn er 6 of 7 sterren zichtbaar, maar bij een uitstekende seeing kan dit aantal oplopen tot 14. In een binoculair of een telescoop bij lage vergroting is M45 een onvergetelijk en prachtig deep-sky object. Tientallen blauwe sterren zullen zeer goed zichtbaar zijn. In grote binoculairen (14x100) is het mogelijk om de Merope-nevel (IC 349) waar te nemen die deze cluster omhult. In een telescoop gebruikt men best een zo laag mogelijke vergroting en een zo groot mogelijke diameter, anders wordt de nevel overstraald door de sterren in de cluster.

Meer in deze categorie: « Messier 44 (Praesepe) Messier 46 »

Overlijden van de Britse astronoom en wiskundige John Couch Adams. Hij is vooral bekend geworden omdat hij het bestaan en de positie van de planeet Neptunus wist te voorspellen aan de hand van wiskundige berekeningen. Hij deed zijn berekeningen aan de hand van afwijkingen in de baan van Uranus, gecombineerd met de wetten van Kepler en Newton. Dezelfde berekeningen werden ongeveer op hetzelfde moment gedaan door Urbain Le Verrier maar de twee waren niet op de hoogte van elkaars werk. De buitenste ring van de planet Neptunus, een krater op de Maan en een planetoïde warden naar John Couch Adams genoemd.

M98 is een spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Coma Berenices (Hoofdhaar) dat tot de bekende Virgocluster van sterrenstelsels behoort. Opmerkelijk aan dit sterrenstelsel is dat het zich naar ons toe…