Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 45 Messier 45 Foto: Steven Rosenow

M45 is waarschijnlijk de meest bekende open sterrenhoop. Dit object bevindt zich in het sterrenbeeld Taurus (Stier) en is zelfs in zwaar lichtvervuilde streken zichtbaar met het blote oog. M45, beter bekend onder naam 'Plejaden' wordt ook wel het 'Zevengesternte' of de 'Seven Sisters' genoemd omdat er normaal zeven sterren zichtbaar zijn met het blote oog. De meeste van de ruim 500 leden zijn blauwwitte reuzensterren met spectraaltype B. Aangezien de Plejaden op amper 400 lichtjaar staan, wat dichtbij is op astronomische schaal, neemt deze cluster een gebied in van 100'x120'. De zeven helderste sterren heten Alcyone, Electra, Atlas, Maia, Merope, Taygeta, Pleione, Celaeno en Astrope. Op fotografische opnames is er duidelijk een nevel zichtbaar die de plejaden omhult. Dit is de Merope-nevel of IC 349.

Sterrenbeeld: Taurus

Taurus

M45 heeft geen echte 'ontdekker' aangezien het object met het blote oog zichtbaar is. De eerste geschreven vermelding dateert van 750 voor Christus. In 1769 nam de kometenjager Charles Messier de sterrenhoop op in zijn catalogus als nummer 45.

Op een normale nacht zijn er 6 of 7 sterren zichtbaar, maar bij een uitstekende seeing kan dit aantal oplopen tot 14. In een binoculair of een telescoop bij lage vergroting is M45 een onvergetelijk en prachtig deep-sky object. Tientallen blauwe sterren zullen zeer goed zichtbaar zijn. In grote binoculairen (14x100) is het mogelijk om de Merope-nevel (IC 349) waar te nemen die deze cluster omhult. In een telescoop gebruikt men best een zo laag mogelijke vergroting en een zo groot mogelijke diameter, anders wordt de nevel overstraald door de sterren in de cluster.

Lancering vanop het Kennedy Space Center van het Amerikaanse ruimteveer Atlantis (STS-45) met aan boord zeven ruimtevaarders waaronder de Belg Dirk Frimout. De eerste Belgische ruimtevaarder verbleef in totaal acht dagen in de ruimte en voerde experimenten uit in het kader van de Atmospheric Laboratory for Applications and Science (ATLAS-1) missie. Zo bevonden zich in het laadruim van het ruimteveer twaalf wetenschappelijke experimenten afkomstig van diverse landen waaronder ook België. Foto: NASA