Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 39 Messier 39 Foto: Siggi Kohlert

M39, ook gekend als NGC 7092, is een heldere maar schaarse open sterrenhoop in het sterrenbeeld Cygnus (Zwaan). Deze cluster telt slechts een 30-tal sterren en staat op een afstand van 825 lichtjaar van de Aarde. De werkelijke diameter van dit object is 7 lichtjaar, wat op Aarde overeenkomt met 32' (even groot als die van de Maan). Astronomen schatten de leeftijd van M39 op ongeveer 260 miljoen jaar. De totale lichtkracht van M39 is gelijk aan die van 830 keer die van de Zon

Sterrenbeeld: Cygnus

• DEC: 48° 26'

Cygnus

De sterrenhoop werd waarschijnlijk in het jaar 325 voor Christus ontdekt door Aristoteles. In 1750 herontdekte Le Gentil het object. De Franse kometenjager Charles Messier observeerde M39 op 24 oktober 1764 en voegde het object toe aan zijn bekende catalogus.

M39 kan men eenvoudig terugvinden 8° ten noordoosten van de ster Deneb. Onder goede omstandigheden is de sterrenhoop al zichtbaar met het blote oog. De sterrenhoop is een mooi object in binoculairen met een dozijn sterren die goed zichtbaar zijn. Met een telescoop gebruikt men best een zo laag mogelijke vergroting om het object in al zijn pracht waar te nemen. De schoonheid van deze cluster ligt in de uniformiteit van kleur en distributie van de heldere sterren.

Carolyn en Eugene M. Shoemaker ontdekken samen met David Levy een komeet die later Shoemaker-Levy 9 wordt genoemd. Bij de ontdekking was de komeet al in stukken gebroken. Tussen 16 en 22 juli 1994 sloegen 21 fragmenten van deze komeet in op de planeet Jupiter. Het effect van de inslag van de komeet op de atmosfeer van Jupiter was spectaculair. Zo stegen vuurbollen zo groot als de Aarde op in de atmosfeer van de planeet. De botsing tussen Jupiter en de komeet was de eerste botsing tussen twee hemellichamen die ooit rechtstreeks is waargenomen.

M22 is de derde helderste bolvormige sterrenhoop aan de sterrenhemel en is terug te vinden in het sterrenbeeld Sagittarius (Schutter). Deze prachtige bolhoop zou nog een stuk helderder zijn, mocht …