Foto: Siggi Kohlert

M39, ook gekend als NGC 7092, is een heldere maar schaarse open sterrenhoop in het sterrenbeeld Cygnus (Zwaan). Deze cluster telt slechts een 30-tal sterren en staat op een afstand van 825 lichtjaar van de Aarde. De werkelijke diameter van dit object is 7 lichtjaar, wat op Aarde overeenkomt met 32' (even groot als die van de Maan). Astronomen schatten de leeftijd van M39 op ongeveer 260 miljoen jaar. De totale lichtkracht van M39 is gelijk aan die van 830 keer die van de Zon

Sterrenbeeld: Cygnus

• DEC: 48° 26'

Cygnus

De sterrenhoop werd waarschijnlijk in het jaar 325 voor Christus ontdekt door Aristoteles. In 1750 herontdekte Le Gentil het object. De Franse kometenjager Charles Messier observeerde M39 op 24 oktober 1764 en voegde het object toe aan zijn bekende catalogus.

M39 kan men eenvoudig terugvinden 8° ten noordoosten van de ster Deneb. Onder goede omstandigheden is de sterrenhoop al zichtbaar met het blote oog. De sterrenhoop is een mooi object in binoculairen met een dozijn sterren die goed zichtbaar zijn. Met een telescoop gebruikt men best een zo laag mogelijke vergroting om het object in al zijn pracht waar te nemen. De schoonheid van deze cluster ligt in de uniformiteit van kleur en distributie van de heldere sterren.

Dit gebeurde vandaag in 2003

NASA verliest het contact met het Amerikaanse ruimteveer Columbia vijftien minuten voor de verwachte landing op het Kennedy Space Center in Florida. Op ruim zestig kilometer hoogte brak het ruimteveer in delen uiteen waarna brokstukken van het ruimteveer neerkwamen in de Amerikaanse staat Texas. De zeven astronauten aan boord van Columbia komen om het leven en voor het Amerikaanse bemande ruimtevaartprogramma is dit een zware tegenslag. De oorzaak van deze ramp ligt aan het losraken van een stuk isolatieschuim van de externe brandstoftank, 81,7 seconden na de lancering. Dit stuk schuim kwam met een harde klap tegen de voorrand van de vleugel waardoor belangrijke panelen van het hitteschild werden beschadigd.