Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 34 Messier 34 Foto: Siggi Kohlert

M34 is een heldere open sterrenhoop in het sterrenbeeld Perseus. Deze cluster ligt op een afstand van 1 400 lichtjaar van de Aarde en heeft een werkelijke diameter van 14 lichtjaar wat overeenkomst met een schijnbare diameter van 34'. De leeftijd van M34 werd bepaald op 180 miljoen jaar.

Sterrenbeeld: Perseus

• DEC: 52° 47'

Perseus

De cluster werd voor 1654 ontdekt door de astronoom Giovanni Batista Hodierna.

Men observeert M34 het best met een binoculair of door een telescoop bij lage vergroting. Reeds in een kleine binoculair kan men de eerste opgeloste sterretjes waarnemen en in een kleine telescoop wordt de cluster volledig opgelost. Deze cluster bevat zo'n 60 sterren waaronder enkele mooie dubbelsterren, waarvan één heldere schijnbare dubbelster licht in het centrum van de cluster.

Vanop het Kennedy Space Center in Florida wordt het Amerikaanse ruimteveer Columbia gelanceerd (STS-94) met aan boord zeven Amerikaanse astronauten. Aan boord van het ruimteveer bevond zich het Microgravity Science Laboratory (MSL) waarin men allerlei experimenten uitvoerde op vlak van materiaalonderzoek. Op 17juli 1997 keerde Columbia terug naar de Aarde. Foto: NASA