Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 34 Messier 34 Foto: Siggi Kohlert

M34 is een heldere open sterrenhoop in het sterrenbeeld Perseus. Deze cluster ligt op een afstand van 1 400 lichtjaar van de Aarde en heeft een werkelijke diameter van 14 lichtjaar wat overeenkomst met een schijnbare diameter van 34'. De leeftijd van M34 werd bepaald op 180 miljoen jaar.

Sterrenbeeld: Perseus

• DEC: 52° 47'

Perseus

De cluster werd voor 1654 ontdekt door de astronoom Giovanni Batista Hodierna.

Men observeert M34 het best met een binoculair of door een telescoop bij lage vergroting. Reeds in een kleine binoculair kan men de eerste opgeloste sterretjes waarnemen en in een kleine telescoop wordt de cluster volledig opgelost. Deze cluster bevat zo'n 60 sterren waaronder enkele mooie dubbelsterren, waarvan één heldere schijnbare dubbelster licht in het centrum van de cluster.

Lancering vanop het Kennedy Space Center van het Amerikaanse ruimteveer Atlantis (STS-45) met aan boord zeven ruimtevaarders waaronder de Belg Dirk Frimout. De eerste Belgische ruimtevaarder verbleef in totaal acht dagen in de ruimte en voerde experimenten uit in het kader van de Atmospheric Laboratory for Applications and Science (ATLAS-1) missie. Zo bevonden zich in het laadruim van het ruimteveer twaalf wetenschappelijke experimenten afkomstig van diverse landen waaronder ook België. Foto: NASA