Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 50 Messier 50 Foto: Siggi Kohlert

M50 is een open sterrenhoop in het wintersterrenbeeld Monoceros (Eenhoorn). De cluster staat op een afstand van ongeveer 3 200 lichtjaar en heeft een werkelijke diameter van 20 lichtjaar. De leeftijd van M50 wordt geschat op ongeveer 80 miljoen jaar.

Sterrenbeeld: Monoceros

Monoceros

M50 werd op 5 april 1772 ontdekt door de Franse kometenjager Charles Messier. Het is wel mogelijk dat de astronoom Cassini het object reeds enkele jaren voor Messier had waargenomen maar daarover bestaat enige twijfel.

Onder goede omstandigheden is het mogelijk om deze open sterrenhoop met het blote oog waar te nemen, maar in onze streken is dit waarschijnlijk onmogelijk. In een zoeker van een telescoop of binoculair zijn er reeds enkele zwakke sterretjes zichtbaar maar enkel in een telescoop toont M50 zijn ware aard.

M86 is een elliptisch sterrenstelsel in het hart van de bekende Virgocluster. Het object ligt op slechts 20' van M84, een ander helder lid dat deel uitmaakt van de Virgocluster.…

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt de Russische Prognoz 6 satelliet in de ruimte gebracht. Vanuit zijn hoge elliptische baan om de Aarde voert dit ruimtetuig onderzoek uit naar het effect van straling van de Zon op de magnetosfeer.