Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 50 Messier 50 Foto: Siggi Kohlert

M50 is een open sterrenhoop in het wintersterrenbeeld Monoceros (Eenhoorn). De cluster staat op een afstand van ongeveer 3 200 lichtjaar en heeft een werkelijke diameter van 20 lichtjaar. De leeftijd van M50 wordt geschat op ongeveer 80 miljoen jaar.

Sterrenbeeld: Monoceros

Monoceros

M50 werd op 5 april 1772 ontdekt door de Franse kometenjager Charles Messier. Het is wel mogelijk dat de astronoom Cassini het object reeds enkele jaren voor Messier had waargenomen maar daarover bestaat enige twijfel.

Onder goede omstandigheden is het mogelijk om deze open sterrenhoop met het blote oog waar te nemen, maar in onze streken is dit waarschijnlijk onmogelijk. In een zoeker van een telescoop of binoculair zijn er reeds enkele zwakke sterretjes zichtbaar maar enkel in een telescoop toont M50 zijn ware aard.

Dit gebeurde vandaag in 1970

Vanop de Jiuquan lanceerbasis wordt de eerste Chinese satelliet, genaamd Dong Fang Hong I, succesvol in een baan om de Aarde gebracht. Hierdoor werd China op dat moment het vijfde land ter wereld, na de Sovjet-Unie, de Verenigde Staten, Frankrijk en Japan, dat op eigen kracht een satelliet in de ruimte kon brengen. Deze eerste Chinese satelliet had een gewicht van 173 kilogram en werd ontwikkeld om satelliettechnologie uit te testen alsook om de atmosfeer te onderzoeken. Op 14 mei 1970 stopte de satelliet met het uitzenden van signalen.

M63, ook gekend als NGC 5055, is een spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Canes Venatici (Jachthonden) en draagt ook de naam 'Zonnebloemsterrenstelsel' (Sunflowergalaxy' in het Engels). Dit sterrenstelsel maakt wellicht…