Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 36 Messier 36 Foto: Primoz Ciqler

M36 is een open sterrenhoop in het sterrenbeeld Auriga (Voerman). De afstand tot het object werd bepaald op 4 100 lichtjaar en de leeftijd van M36 wordt geschat op 25 miljoen jaar. De schijnbare diameter van 12' komt in werkelijkheid overeen met 14 lichtjaar. Deze open sterrenhoop bestaat in totaal uit een 60-tal sterren waarvan de helderste sterren een helderheid van magnitude 9 hebben.

Sterrenbeeld: Auriga

Auriga

De cluster werd voor 1654 ontdekt door de astronoom Giovanni Batista Hodierna. M37 werd herontdekt door Le Gentil in het jaar 1749. De Franse kometenjager Charles Messier observeerde het object op 2 september 1764.

Men observeert het deep-sky object M36 het best met een binoculair of door een telescoop bij lage vergroting. Niet zo ver van het object vinden we ook de objecten M37 en M38 terug. Het observeren van deze sterrenhopen is een ware lust voor de ogen. Tientallen sterretjes tegen de onopgeloste achtergrond van de indrukwekkende Melkweg.

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt met behulp van een Proton-K draagraket de Russische ruimtesonde Mars 2 gelanceerd. Na een geslaagde reis naar de 'rode planeet' kwam Mars 2 op 27 november 1971 aan bij de planeet Mars. Op diezelfde dag nog werd een kleine lander losgemaakt van de Mars 2 ruimtesonde waarna de lander begon aan zijn afdaling naar het Marsoppervlak. De kleine lander maakte uiteindelijk een harde landing waarna er geen signalen meer werden ontvangen. Dit was de eerste keer dat een door mensen vervaardigd voorwerp het oppervlak van de planeet Mars bereikte.

De 'Grote Hercules cluster' of M13 is één van de kostbaarste juwelen aan de nachtelijke hemel en de beste bolvormige sterrenhoop die op het noordelijke halfrond kan worden waargenomen. Enkel…