Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 36 Messier 36 Foto: Primoz Ciqler

M36 is een open sterrenhoop in het sterrenbeeld Auriga (Voerman). De afstand tot het object werd bepaald op 4 100 lichtjaar en de leeftijd van M36 wordt geschat op 25 miljoen jaar. De schijnbare diameter van 12' komt in werkelijkheid overeen met 14 lichtjaar. Deze open sterrenhoop bestaat in totaal uit een 60-tal sterren waarvan de helderste sterren een helderheid van magnitude 9 hebben.

Sterrenbeeld: Auriga

Auriga

De cluster werd voor 1654 ontdekt door de astronoom Giovanni Batista Hodierna. M37 werd herontdekt door Le Gentil in het jaar 1749. De Franse kometenjager Charles Messier observeerde het object op 2 september 1764.

Men observeert het deep-sky object M36 het best met een binoculair of door een telescoop bij lage vergroting. Niet zo ver van het object vinden we ook de objecten M37 en M38 terug. Het observeren van deze sterrenhopen is een ware lust voor de ogen. Tientallen sterretjes tegen de onopgeloste achtergrond van de indrukwekkende Melkweg.

Dit gebeurde vandaag in 1916

Een meteoriet van meer dan 600 gram treft een huis nabij het stadje Baxter in de Amerikaanse staat Missouri. De neergekomen meteoriet is van het type chondriet (L6) en werd teruggevonden op de zolder van een huis. Een plaatselijke krant schreef over de neergekomen meteoriet die tot eind de jaren '30 eigendom bleef van de eigenaars van het huis waarna deze werd gekocht door H.H. Nininger.

M33 behoort samen met M31 en onze Melkweg tot de zogeheten 'Lokale Groep' . Dit is een cluster van een dertigtal sterrenstelsels waarvan ons Melkwegstelsel één van de grootste is.…