Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 36 Messier 36 Foto: Primoz Ciqler

M36 is een open sterrenhoop in het sterrenbeeld Auriga (Voerman). De afstand tot het object werd bepaald op 4 100 lichtjaar en de leeftijd van M36 wordt geschat op 25 miljoen jaar. De schijnbare diameter van 12' komt in werkelijkheid overeen met 14 lichtjaar. Deze open sterrenhoop bestaat in totaal uit een 60-tal sterren waarvan de helderste sterren een helderheid van magnitude 9 hebben.

Sterrenbeeld: Auriga

Auriga

De cluster werd voor 1654 ontdekt door de astronoom Giovanni Batista Hodierna. M37 werd herontdekt door Le Gentil in het jaar 1749. De Franse kometenjager Charles Messier observeerde het object op 2 september 1764.

Men observeert het deep-sky object M36 het best met een binoculair of door een telescoop bij lage vergroting. Niet zo ver van het object vinden we ook de objecten M37 en M38 terug. Het observeren van deze sterrenhopen is een ware lust voor de ogen. Tientallen sterretjes tegen de onopgeloste achtergrond van de indrukwekkende Melkweg.

Overlijden van de Britse astronoom en wiskundige John Couch Adams. Hij is vooral bekend geworden omdat hij het bestaan en de positie van de planeet Neptunus wist te voorspellen aan de hand van wiskundige berekeningen. Hij deed zijn berekeningen aan de hand van afwijkingen in de baan van Uranus, gecombineerd met de wetten van Kepler en Newton. Dezelfde berekeningen werden ongeveer op hetzelfde moment gedaan door Urbain Le Verrier maar de twee waren niet op de hoogte van elkaars werk. De buitenste ring van de planet Neptunus, een krater op de Maan en een planetoïde warden naar John Couch Adams genoemd.

M82, ook gekend als het 'Sigaarstelsel', is samen met M81 wellicht het bekendste paar sterrenstelsels aan de nachtelijke hemel. Beide objecten zijn in eenzelfde beeldveld zichtbaar bij lage vergrotingen. Zowel…