Foto: John Mirtle

M21 is een open sterrenhoop in het sterrenbeeld Sagittarius (Schutter) van ongeveer 4,6 miljoen jaar oud. Deze cluster bevat een 60-tal sterren en het object bevindt zich in de buurt van de bekende Trifidnevel (M20). De afstand tot M21 wordt geschat op 4 250 lichtjaar.

Sterrenbeeld: Sagittarius

Sagittarius

M21 werd op 5 juni 1764 ontdekt door de Franse kometenjager Charles Messier, die het object toevoegde aan zijn catalogus van komeetachtige objecten.

Onder goede omstandigheden (donkere hemel, maanloze nacht, ...) is M21 net terug te vinden met het blote oog, als een zwak neveltje. Men observeert de sterrenhoop best met een binoculair of door een telescoop bij lage vergroting. Men ziet M21 als een kleine cluster met een sterke concentratie naar het centrum toe. In een binoculair zijn ook M20 en M8 in hetzelfde beeldveld zichtbaar. Opvallend is een structuur van een tiental sterren die een 'diamanten ring' vormen. Men wacht best een donkere, maanloze nacht af om het object te observeren, liefst op een plaats met een goed zicht op de zuidelijke horizon.

Dit gebeurde vandaag in 1949

Op het Palomar-observatorium in de Amerikaanse staat Californië wordt in het bijzijn van ondermeer Edwin Powell Hubble de 200-inch Hale Telescope voor het eerst naar de sterren gericht. De hoofdspiegel van deze telescoop heeft een diameter van 5,08 meter waardoor deze telescoop op dat moment tweemaal zo groot was als de Hookertelescoop van het Mount Wilson-observatorium. De revolutionaire Hale telescoop werd genoemd naar de Amerikaanse astronoom George Ellery Hale die de telescoop ontwierp en de bouw ervan leidde. Tot 1976 was dit de grootste telescoop op Aarde. Vandaag de dag wordt deze telescoop nog steeds gebruikt voor astronomisch onderzoek.