Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 29 Messier 29 Foto: Siggi Kohlert

M29, ook gekend als NGC 6913, is een open sterrenhoop gelegen in het sterrenbeeld Cygnus (Zwaan). Indien deze sterrenhoop niet in ons sterrenstelsel zou liggen, zou hij een stuk spectaculairder zijn geweest. Het interstellaire stof dimt immers het licht met zo'n 3 magnitudes. M29 staat op een afstand van 24 000 lichtjaar tot de Aarde en meet 11 lichtjaar in diameter. De helderste van de 80 sterren zijn van het spectraaltype B.

Sterrenbeeld: Cygnus

Cygnus

M29 werd op 29 juni 1764 ontdekt door Charles Messier. De astronoom Smyth noemde M29 een mooie maar kleine sterrenhoop. De bekende sterrenkundige Flammarion beschreef de sterrenhoop als 'een miniatuurarchipel in een overvol sterrenveld'.

Men kan M29 eenvoudig vinden 2° ten oosten van ³ Cygni. Door zijn geringe diameter, 7', komt de sterrenhoop nogal sober over.

In het Deense Scania wordt Tycho Brahe geboren. Tycho Brahe ontdekte in 1572 een nieuwe heldere ster in het sterrenbeeld Cassiopeia. Hij beschreef deze vreemde gebeurtenis in zijn boek De Stella Nova waardoor hij door deze ontdekking beroemd werd in heel Europa. In 1577 observeerde Tycho Brahe een komeet en aan de hand van parallaxmetingen kwam hij erachter dat het verschijnsel verder weg was dan de Maan. Dit was toen in tegenspraak met de heersende opvatting die ooit geformuleerd werd door Aristoteles.

M39, ook gekend als NGC 7092, is een heldere maar schaarse open sterrenhoop in het sterrenbeeld Cygnus (Zwaan). Deze cluster telt slechts een 30-tal sterren en staat op een afstand…