Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 29 Messier 29 Foto: Siggi Kohlert

M29, ook gekend als NGC 6913, is een open sterrenhoop gelegen in het sterrenbeeld Cygnus (Zwaan). Indien deze sterrenhoop niet in ons sterrenstelsel zou liggen, zou hij een stuk spectaculairder zijn geweest. Het interstellaire stof dimt immers het licht met zo'n 3 magnitudes. M29 staat op een afstand van 24 000 lichtjaar tot de Aarde en meet 11 lichtjaar in diameter. De helderste van de 80 sterren zijn van het spectraaltype B.

Sterrenbeeld: Cygnus

Cygnus

M29 werd op 29 juni 1764 ontdekt door Charles Messier. De astronoom Smyth noemde M29 een mooie maar kleine sterrenhoop. De bekende sterrenkundige Flammarion beschreef de sterrenhoop als 'een miniatuurarchipel in een overvol sterrenveld'.

Men kan M29 eenvoudig vinden 2° ten oosten van ³ Cygni. Door zijn geringe diameter, 7', komt de sterrenhoop nogal sober over.

Dit gebeurde vandaag in 1906

De Duitse astronoom Max Wolf ontdekt de planetoïde 588 Achilles. Dit is de eerste zogeheten 'Jupiter-Trojaanse' planetoïde. Trojanen zijn planetoïden die zich in de Lagrangepunten L4 en L5 van de baan van een planeet bevinden en op 60 graden boogafstand met de planeet mee bewegen. Verreweg de meeste Trojanen bevinden zich in de Lagrangepunten van de planeet Jupiter en worden daarom 'Jupiter-Trojaanse' planetoïden genoemd. Op basis van gegevens afkomstig van de IRAS ruimtetelescoop zou de planetoïde 588 Achilles een diameter hebben van 135 kilometer.

NGC 40 werd ontdekt in 1788 door de Duits-Britse astronoom William Herschel en is een planetaire nevel in het sterrenbeeld Cepheus. Dit deep-sky object, dat ook gekend is onder de…