Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 30 Messier 30 Foto: Antilhue

M30, ook gekend als NGC 7099, is een bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Capricornus. De cluster telt opvallend weinig variabele sterren. Zo onderzochten astronoom een 500tal leden en vond slechts een drietal variabele sterren. M30 bevat wel meer zogeheten 'Blue Stragglers' dan enig andere bolvormige sterrenhoop. Blue Stragglers zijn hete blauwe sterren die veel jonger zijn dan de bolvormige sterrenhoop zelf. Deze opmerkelijke sterren zijn gevormd door de gravitationele interacties tussen sterren van een dubbelstersysteem.

Sterrenbeeld: Capricornus

Capricornus

De bolhoop werd ontdekt door Charles Messier op 3 augustus 1764. Zoals vaak was William Herschel de eerste die de ware aard van M30 ontdekte. Ook zijn zoon, John Herschel, slaagde erin om de sterrenhoop volledig op te lossen. De astronoom Webb vergeleek M30 met een tamelijk heldere komeet.

M30 wordt door astronomen niet echt gewaardeerd aangezien deze vrij moeilijk te vinden is. Vanwege zijn zuidelijke declinatie wacht men best een goede, transparante nacht af om het object waar te nemen. Men vertrekt van ¶ Cap, om daarna een kleine graad zuidwaarts te bewegen en vervolgens 3° oostwaarts tot bij de ster 41 Cap. M30 zou dan in beeld moeten verschijnen als een diffuus vlekje. De bolvormige sterrenhoop heeft een smalle gecompresseerde kern, omgeven door een grote wazige halo. Reeds in een 10 cm telescoop is het mogelijk om de eerste randsterren op te lossen.

M61 is een van de grotere sterrenstelsels dat deel uitmaakt van de bekende 'Virgocluster'. Dit spiraalvormig sterrenstelsel heeft een schijnbare diameter van 6' wat op een afstand van 60 miljoen…