Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 28 Messier 28 Foto: Sergio Equivar

M28 is een bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Sagittarius (Schutter) en is redelijk onbekend aangezien de meeste waarnemers de grotere bolhoop M22 observeren. De bolhoop ligt op een afstand van ongeveer 19 000 lichtjaar van de Aarde. Met zijn werkelijke diameter van 60 lichtjaar is hij compacter dan zijn naaste buur, M22. Tot op heden zijn er reeds acttien variabele sterren ontdekt in M28, meestal van het type RR Lyrae. In 1987 werd er een millipulsar ontdekt in deze bolhoop. De pulsar, met de naam 1620-26, draait één keer om zijn as elke 11 milliseconden.

Sterrenbeeld: Sagittarius

Sagittarius

De sterrenhoop M28 werd in 1764 ontdekt door de Franse kometenjager Charles Messier. Zoals vaak was William Herschel de eerste astronoom die er in slaagde om het object op te lossen in afzonderlijke sterren.

In binoculairen vormen M28, M22 en de heldere ster Kaus Borealis (van magnitude 3) een mooie driehoek aan de nachtelijke hemel. M28 ziet er in kleine telescopen uit als een heldere kern met er rond een diffuse halo. Deze halo is eenvoudig op te lossen in afzonderlijke sterren, maar voor het compacte kerngedeelte heeft men toch een grote telescoop nodig.

De Italiaans-Franse astronoom Giovanni Domenico Cassini ontdekt de Saturnusmanen Dione en Tethys. Dione heeft een gemiddelde diameter van 1 120 kilometer en volgens recente resultaten van de Cassini ruimtesonde bevindt zich mogelijk vloeibaar water onder de ijskorst. De maan Tethys heeft dan weer een diameter van 1 060 diameter en het oppervlak wordt gekenmerkt door een enorme krater genaamd Odysseus die een diameter van 400 kilometer heeft. Foto: NASA