Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 109 Messier 109 Foto: Arie Nagel

M109, gelegen in het sterrenbeeld (Ursa Major Grote Beer), is een balkspiraalstelsel dat zich op ongeveer 30 miljoen lichtjaar van ons bevindt. In 1956 werd er een supernova van magnitude 11.5 ontdekt in dit sterrenstelsel. Dit sterrenstelsel is ook lid van het Ursa Major cluster van sterrenstelsel dat minstens 80 leden telt.

Sterrenbeeld: Ursa Major

Ursa Major

M109 werd samen met M108 aan de Messierlijst toegevoegd in 1953 op aanraden van Owen Gingerich.

Dit stelsel is niet zo moeilijk terug te vinden aangezien hij vlak naast de heldere ster Phecda staat (γ UMa). 40' ten zuidoosten van deze ster staat M109 in al zijn glorie. Met een 7 cm telescoop zie je het object als een zwakke, grijze structuurloze vlek. Kijkers tot 15 cm tonen alleen de heldere kern van het object. Met een telescoop van 20 tot 30 cm ziet men M109 als een diffuse ronde gloed maar nog steeds geen spiraalarmen. Om de prachtige spiraalarmen van het sterrenstelsel te kunnen waarnemen, heeft men een kijker van minstens 35 cm nodig. Een graad ten zuiden van M109 vindt men ook NGC 3953 terug. Dit is een balkspiraalstelsel dat lijkt op M109.

Dit gebeurde vandaag in 1980