Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 109 Messier 109 Foto: Arie Nagel

M109, gelegen in het sterrenbeeld (Ursa Major Grote Beer), is een balkspiraalstelsel dat zich op ongeveer 30 miljoen lichtjaar van ons bevindt. In 1956 werd er een supernova van magnitude 11.5 ontdekt in dit sterrenstelsel. Dit sterrenstelsel is ook lid van het Ursa Major cluster van sterrenstelsel dat minstens 80 leden telt.

Sterrenbeeld: Ursa Major

Ursa Major

M109 werd samen met M108 aan de Messierlijst toegevoegd in 1953 op aanraden van Owen Gingerich.

Dit stelsel is niet zo moeilijk terug te vinden aangezien hij vlak naast de heldere ster Phecda staat (γ UMa). 40' ten zuidoosten van deze ster staat M109 in al zijn glorie. Met een 7 cm telescoop zie je het object als een zwakke, grijze structuurloze vlek. Kijkers tot 15 cm tonen alleen de heldere kern van het object. Met een telescoop van 20 tot 30 cm ziet men M109 als een diffuse ronde gloed maar nog steeds geen spiraalarmen. Om de prachtige spiraalarmen van het sterrenstelsel te kunnen waarnemen, heeft men een kijker van minstens 35 cm nodig. Een graad ten zuiden van M109 vindt men ook NGC 3953 terug. Dit is een balkspiraalstelsel dat lijkt op M109.

Carolyn en Eugene M. Shoemaker ontdekken samen met David Levy een komeet die later Shoemaker-Levy 9 wordt genoemd. Bij de ontdekking was de komeet al in stukken gebroken. Tussen 16 en 22 juli 1994 sloegen 21 fragmenten van deze komeet in op de planeet Jupiter. Het effect van de inslag van de komeet op de atmosfeer van Jupiter was spectaculair. Zo stegen vuurbollen zo groot als de Aarde op in de atmosfeer van de planeet. De botsing tussen Jupiter en de komeet was de eerste botsing tussen twee hemellichamen die ooit rechtstreeks is waargenomen.

M98 is een spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Coma Berenices (Hoofdhaar) dat tot de bekende Virgocluster van sterrenstelsels behoort. Opmerkelijk aan dit sterrenstelsel is dat het zich naar ons toe…