Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 108 Messier 108 Foto: Siggi Kohlert

M108, ook gekend als NGC 3556, is een spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Ursa Major (Grote Beer) van het type Sc. Het object is eveneens een 'edge-on' stelsel wat wil zeggen dat we het vanop Aarde langs de zijkant bekijken (de schijnbare afmetingen zijn 7.7' en 1.3'). Het sterrenstelsel staat op een afstand van ruim 30 miljoen lichtjaar van de Aarde

Sterrenbeeld: Ursa Major

Ursa Major

M108 werd pas in 1953 toegevoegd aan de bekende catalogus van de Franse kometenjager Charles Messier op aanraden van Owen Gingerich. Het sterrenstelsel werd in 1781 ontdekt door Pierre Méchain.

Dit sterrenstelsel is één van de moeilijke Messierobjecten vanwege zijn lage helderheid. Iets minder dan een graad van M108 ligt M97, ook bekend als de 'Uilnevel'. Met een richfieldkijker zijn beide in hetzelfde beeldveld waarneembaar. M108 object is niet moeilijk terug te vinden aangezien het zich op 1° van de heldere ster Merak bevindt. Met een 10 cm telescoop ziet men een grijze, scherpbegrensde naald. Met een 30 cm telescoop is het mogelijk om bij grote vergrotingen delicate structuren waar te nemen.

Overlijden van de Amerikaanse astronoom Clyde William Tombaugh die tientallen planetoïden ontdekte en in 1930 ook de dwergplaneet Pluto ontdekte. Tussen 1930 en 2006 werd Pluto beschouwd als de negende planeet van het zonnestelsel. Tijdens zijn werk fotografeerde hij 65% van de hemel en bracht hij duizenden uren door met onderzoek van de miljoenen afbeeldingen van sterren. Tombaugh was wellicht ook de meest vooraanstaande astronoom die ooit zelf melding maakte van ufo's. Zo zag hij op 20 augustus 1949 verscheidene ufo's in de buurt van Las Cruces in New Mexico. Hij beschreef hen als zes tot acht rechthoekige lichten.

NGC 7789 is open sterrenhoop in het sterrenbeeld Cassiopeia van magnitude 6.7. Deze open sterrenhoop is makkelijk in een binoculair te zien als een wazig vlekje. Door de telescoop is…