Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 108 Messier 108 Foto: Siggi Kohlert

M108, ook gekend als NGC 3556, is een spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Ursa Major (Grote Beer) van het type Sc. Het object is eveneens een 'edge-on' stelsel wat wil zeggen dat we het vanop Aarde langs de zijkant bekijken (de schijnbare afmetingen zijn 7.7' en 1.3'). Het sterrenstelsel staat op een afstand van ruim 30 miljoen lichtjaar van de Aarde

Sterrenbeeld: Ursa Major

Ursa Major

M108 werd pas in 1953 toegevoegd aan de bekende catalogus van de Franse kometenjager Charles Messier op aanraden van Owen Gingerich. Het sterrenstelsel werd in 1781 ontdekt door Pierre Méchain.

Dit sterrenstelsel is één van de moeilijke Messierobjecten vanwege zijn lage helderheid. Iets minder dan een graad van M108 ligt M97, ook bekend als de 'Uilnevel'. Met een richfieldkijker zijn beide in hetzelfde beeldveld waarneembaar. M108 object is niet moeilijk terug te vinden aangezien het zich op 1° van de heldere ster Merak bevindt. Met een 10 cm telescoop ziet men een grijze, scherpbegrensde naald. Met een 30 cm telescoop is het mogelijk om bij grote vergrotingen delicate structuren waar te nemen.

Een Amerikaanse Redstone-Sparta raket brengt vanop de Woomera lanceerbasis in Australië de eerste Australische satelliet genaamd WRESAT in de ruimte. Deze kleine kunstmaan had een gewicht van 45 kilogram en werd ontwikkeld om nieuwe technologieën te testen. WRESAT brandt na een succesvolle missie op 10 januari 1968 op in de atmosfeer van de Aarde. Dankzij deze geslaagde missie wordt Australië de zevende natie ter wereld dat een satelliet in een baan om de Aarde heeft.

M6 is een grote en heldere open sterrenhoop in het sterrenbeeld Scorpius (Schorpioen) op een afstand van 1 588 lichtjaar tot de Aarde. De schijnbare diameter van 25' komt overeen…