Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 108 Messier 108 Foto: Siggi Kohlert

M108, ook gekend als NGC 3556, is een spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Ursa Major (Grote Beer) van het type Sc. Het object is eveneens een 'edge-on' stelsel wat wil zeggen dat we het vanop Aarde langs de zijkant bekijken (de schijnbare afmetingen zijn 7.7' en 1.3'). Het sterrenstelsel staat op een afstand van ruim 30 miljoen lichtjaar van de Aarde

Sterrenbeeld: Ursa Major

Ursa Major

M108 werd pas in 1953 toegevoegd aan de bekende catalogus van de Franse kometenjager Charles Messier op aanraden van Owen Gingerich. Het sterrenstelsel werd in 1781 ontdekt door Pierre Méchain.

Dit sterrenstelsel is één van de moeilijke Messierobjecten vanwege zijn lage helderheid. Iets minder dan een graad van M108 ligt M97, ook bekend als de 'Uilnevel'. Met een richfieldkijker zijn beide in hetzelfde beeldveld waarneembaar. M108 object is niet moeilijk terug te vinden aangezien het zich op 1° van de heldere ster Merak bevindt. Met een 10 cm telescoop ziet men een grijze, scherpbegrensde naald. Met een 30 cm telescoop is het mogelijk om bij grote vergrotingen delicate structuren waar te nemen.

Dit gebeurde vandaag in 2010

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt de Sojoez TMA-01M ruimtecapsule gelanceerd met aan boord de twee Russische kosmonauten Aleksandr Kaleri en Oleg Skripochka alsook de Amerikaanse astronaut Scott Kelly. Het ruimtetuig koppelt zich met succes aan het internationale ruimtestation en keerde op 16 maart 2011 terug naar de Aarde.

De planetaire nevel NGC 2438 in het sterrenbeeld Puppis (Achtersteven) heeft een schijnbare helderheid van magnitude van 10.8. Deze mooie nevel ligt vlakbij het Messierobject M46 maar de ster die…