Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 108 Messier 108 Foto: Siggi Kohlert

M108, ook gekend als NGC 3556, is een spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Ursa Major (Grote Beer) van het type Sc. Het object is eveneens een 'edge-on' stelsel wat wil zeggen dat we het vanop Aarde langs de zijkant bekijken (de schijnbare afmetingen zijn 7.7' en 1.3'). Het sterrenstelsel staat op een afstand van ruim 30 miljoen lichtjaar van de Aarde

Sterrenbeeld: Ursa Major

Ursa Major

M108 werd pas in 1953 toegevoegd aan de bekende catalogus van de Franse kometenjager Charles Messier op aanraden van Owen Gingerich. Het sterrenstelsel werd in 1781 ontdekt door Pierre Méchain.

Dit sterrenstelsel is één van de moeilijke Messierobjecten vanwege zijn lage helderheid. Iets minder dan een graad van M108 ligt M97, ook bekend als de 'Uilnevel'. Met een richfieldkijker zijn beide in hetzelfde beeldveld waarneembaar. M108 object is niet moeilijk terug te vinden aangezien het zich op 1° van de heldere ster Merak bevindt. Met een 10 cm telescoop ziet men een grijze, scherpbegrensde naald. Met een 30 cm telescoop is het mogelijk om bij grote vergrotingen delicate structuren waar te nemen.

Dit gebeurde vandaag in 1970

Vanop de Jiuquan lanceerbasis wordt de eerste Chinese satelliet, genaamd Dong Fang Hong I, succesvol in een baan om de Aarde gebracht. Hierdoor werd China op dat moment het vijfde land ter wereld, na de Sovjet-Unie, de Verenigde Staten, Frankrijk en Japan, dat op eigen kracht een satelliet in de ruimte kon brengen. Deze eerste Chinese satelliet had een gewicht van 173 kilogram en werd ontwikkeld om satelliettechnologie uit te testen alsook om de atmosfeer te onderzoeken. Op 14 mei 1970 stopte de satelliet met het uitzenden van signalen.

M63, ook gekend als NGC 5055, is een spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Canes Venatici (Jachthonden) en draagt ook de naam 'Zonnebloemsterrenstelsel' (Sunflowergalaxy' in het Engels). Dit sterrenstelsel maakt wellicht…