Geschreven door  Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 61 Messier 61 Siggi Kohlert

M61 is een van de grotere sterrenstelsels dat deel uitmaakt van de bekende 'Virgocluster'. Dit spiraalvormig sterrenstelsel heeft een schijnbare diameter van 6' wat op een afstand van 60 miljoen lichtjaar overeenkomt met een werkelijke diameter van 100 000 lichtjaar (gelijkaardig aan onze Melkweg). Tot nu toe werden er in M61 reeds 4 supernovae ontdekt, waarvan de laatste in 1999.

Sterrenbeeld: Virgo

• DEC: 04° 28'

M71 werd op 5 mei 1779 ontdekt door de astronoom Barnabus Oriani, toen die op zoek was naar een komeet. Charles Messier nam het object op diezelfde dag waar maar zag M71 verkeerdelijk als de komeet waar hij eveneens op naar zoek was. De twee daaropvolgende dagen nam hij het sterrenstelsel opnieuw waar tot hij zich realiseerde dat het niet bewoog (en dus geen komeet kon zijn).

M61 is een ware uitdaging om te zien in een binoculair. Een donkere sterrenhemel is dan zeker de minimumvereiste. Een kleine telescoop heeft heel wat minder moeite om het stelsel terug te vinden. In een telescoop ziet men een heldere, sterachtige kern met een zwakke halo er rond. Om de spiraalarmen te kunnen waarnemen, heeft men een grote telescoop nodig en een goede donkere sterrenhemel.

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt het onbemande Russische ruimtetuig Zond 5 gelanceerd met aan boord ondermeer zaden, planten, insecten en schildpadden. Het ruimtetuig vloog op 18 september 1968 op een afstand van 1 950 kilometer boven het Maanoppervlak. Zond 5 werd uiteindelijk het eerste ruimtetuig dat rond de Maan vloog en vervolgens terugkeerde naar de Aarde.

M16, ook gekend als de 'Adelaarnevel' ('Star-Queen' in het engels) is een emissienevel op de grens van de sterrenbeelden Scutum, Serpens en Sagittarius. De schijnbare diameter van dit object is…