NGC 772

NGC 772 NGC 772 Foto: Bob Franke

NGC 772 is een prachtig spiraalvormig sterrenstelsel van magnitude 10,3 dat terug te vinden in het sterrenbeeld Aries (Ram). Dit deep-sky object ligt op ongeveer 100 miljoen lichtjaar van ons vandaan en de diameter van dit stelsel wordt geschat op 200 000 lichtjaar. Dit is aanzienlijk groter dan andere sterrenstelsels aangezien ons eigen sterrenstelsel, de Melkweg, maar de helft zo groot is. NGC 772 ligt dicht bij het elliptisch sterrenstelsel NGC 770 en beide stelsels beïnvloeden elkaar. De diameter van dit stelsel wordt geschat op ongeveer 40 000 lichttjaar. NGC 772 werd op 29 november 1785 ontdekt door de Duits-Britse astronoom William Herschel. In dit sterrenstelsel werden ook al twee supernova waargenomen (SN 2003 hl & SN 2003 iq).

Sterrenbeeld: Aries