NGC 772

NGC 772 NGC 772 Foto: Bob Franke

NGC 772 is een prachtig spiraalvormig sterrenstelsel van magnitude 10,3 dat terug te vinden in het sterrenbeeld Aries (Ram). Dit deep-sky object ligt op ongeveer 100 miljoen lichtjaar van ons vandaan en de diameter van dit stelsel wordt geschat op 200 000 lichtjaar. Dit is aanzienlijk groter dan andere sterrenstelsels aangezien ons eigen sterrenstelsel, de Melkweg, maar de helft zo groot is. NGC 772 ligt dicht bij het elliptisch sterrenstelsel NGC 770 en beide stelsels beïnvloeden elkaar. De diameter van dit stelsel wordt geschat op ongeveer 40 000 lichttjaar. NGC 772 werd op 29 november 1785 ontdekt door de Duits-Britse astronoom William Herschel. In dit sterrenstelsel werden ook al twee supernova waargenomen (SN 2003 hl & SN 2003 iq).

Sterrenbeeld: Aries
Magnitude: 10,3

• DEC: +19° 00'

Aries

In de Belgische stad Leuven overlijdt de Belgische katholieke priester, astronoom, kosmoloog en natuurkundige Georges Henri Joseph Edouard Lemaître. Zijn belangrijkste wetenschappelijke bijdragen leverde hij aan de algemene relativiteitstheorie en aan de kosmologie door zijn hypothese van het uitdijende heelal en als grondlegger van de oerknaltheorie.

M26 is een redelijk compacte maar rijke open sterrenhoop in het sterrenbeeld Scutum (Schild). Het is één van de minst spectaculaire clusters uit de Messiercatalogus omdat het object grotendeels wordt…