NGC 2841

NGC 2841 NGC 2841 Foto: Johannes Schedler / Panther Observatory

NGC 2841 is een helder spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Ursa Major (Grote Beer). In kleine telescopen lijkt dit deep-sky object op een elliptisch sterrenstelsel maar in grotere telescopen is te zien dat de spiraalarmen vlak tegen de kern aan liggen. De grootte van dit stelsel aan de hemel bedraagt 8.1’ bij 3.5’ en dit sterrenstelsel heeft een helderheid van magnitude 10.1. De werkelijke diameter van NGC 2841 wordt geschat op 150 000 lichtjaar (tegenover 100 000 lichtjaar voor ons sterrenstelsel) en het object bevindt zich op een afstand van 46 miljoen lichtjaar van de Aarde. Dit sterrenstelsel bezit opvallend veel jonge blauwe sterren en ook enkele H-II gebieden waarin sterren worden gevormd. NGC 2841 werd op 9 maart 1788 ontdekt door de Duits-Britse astronoom William Herschel.

Sterrenbeeld: Ursa Major

Ursa Major

Carolyn en Eugene M. Shoemaker ontdekken samen met David Levy een komeet die later Shoemaker-Levy 9 wordt genoemd. Bij de ontdekking was de komeet al in stukken gebroken. Tussen 16 en 22 juli 1994 sloegen 21 fragmenten van deze komeet in op de planeet Jupiter. Het effect van de inslag van de komeet op de atmosfeer van Jupiter was spectaculair. Zo stegen vuurbollen zo groot als de Aarde op in de atmosfeer van de planeet. De botsing tussen Jupiter en de komeet was de eerste botsing tussen twee hemellichamen die ooit rechtstreeks is waargenomen.

NGC 4535